Som nogle læsere sikkert vil huske, havde A.P. Møller koncernen også sit eget flyselskab. Maersk Air fløj ruter og charter frem til 2005, hvor selskabet blev solgt til en islandsk kapitalfond.
Måske Mærsk skulle gen-overveje den beslutning nu. En af Mærsks største konkurrenter i container skibsfart – franske CMA CGM – er nemlig ved at købe to Airbus A330 F cargo fly.
Franskmændene ser en stor fremtid i luftfragt, der har voldsom medvind for tiden på grund af den globale distribution af Corona vacciner, ansigts-masker, helkrops-dragter og medicinske apparater.
Ifølge det franske transport-medie ”Le Marin” ville CMA CGM egentlig have købt sig ind med 30 procent i de to franske flyselskaber Air Caraibe og French Bee.
Disse forhandlinger er dog brudt sammen, og container-kæmpen har i stedet stiftet selskabet CMA CGM Air Cargo.
I den forbindelse forhandler franskmændene om køb af de to Airbus fragtfly, der skal stammer fra Qatar Airways.
CMA CGA er verdens fjerde-største container rederi. Det har en flåde på godt 500 skibe, der sejler i rutefart med 420 havne i 150 lande….
(Indledningsfoto til artiklen: Marc Ryckaert / Wikimedia)
Skriv et svar