(Opdateret) 2020 var ikke så ringe endda.
Sådan ville en sindig jyde i spidsen af den store europæiske flyfabrikant nok have beskrevet situationen efter et år, hvor Corona krisen har vendt op og ned på al planlægning i luftfarts-industrien.
Nu er Airbus ikke ledet af en jyde fra heden eller vestkysten, og derfor bruger fly-giganten i stedet udtrykket, at ”leveringerne har vist robusthed i 2020.”
Faktum er i hvert fald, at Airbus fik leveret 566 passagerfly til 87 kunder i det forløbne år. Det er 34 procent færre end i året før, men langt flere end ærkerivalen Boeing, som var mere eller mindre lammet i 2020 som følge af 737 Max skandalen.
Boeing nåede kun at levere 157 passager- og civile fragtfly i 2021 – heraf alene 59 i december. Over halvdelen af dem i december var Boeing 737, hvis Max versioner fik deres flyve-tilladelser tilbage i julemåneden efter næsten to års startforbud på grund af to fatale flystyrt.
Den største julegave fik Boeing fra Ryanair, der bestilte 75 ekstra eksemplarer af Boeing 737 Max-200 modellen. Dertil skal lægges en ordre på syv Max fly fra en anonym køber og en kontrakt på otte yderligere Boeing 777F cargo maskiner fra pakke-giganten DHL.
Alt i alt gav det 90 nye ordrer i december, hvilket er en fordobling af hele høsten i 2020. Da modtog Boeing i alt 184 bestillinger på nye fly.
Allligevel var 2020 et forfærdeligt år for Boeing – og ikke kun på grund af Corona. Boeings kunder har nemlig afbestilt 471 fly sidste år. Det giver altså et minus på 287 fly. Langt de fleste annulleringer kom på det kriseramte 737 Max. Alene i december var det 105.
Hos Airbus var det trods alt positivt, at fabrikken modtog flere nye ordrer pånye fly end afbestillinger af allerede bookede maskiner.
Takket være en slutspurt i efteråret og indførelse af en ny form for e-levering af nye fly blev 2021 reddet hjem hos Airbus
Over 25 procent af de leverede fly sidste år skete nemlig på den nye måde, hvor kunderne undgik at sende mange folk til Airbus for at hente maskinerne. En stor fordel I en Corona krise med masser af rejse-restriktioner.
Oprindeligt havde Airbus planlagt at levere 880 passagerfly i 2020. Dét mål blev langt fra nået. Til sammenligning modtog flyselskaberne 873 airbusser i 2019.
Sidste år fik Airbus 268 bestillinger på nye civilfly. Det er kun en tredjedel af ordrerne fra 2019, hvor flyselskaberne købte 768 maskiner.
Nu har Airbus så 7.184 bestillinger stående i ordrebogen. Det er pænt mange fly, der giver arbejde mindst 10 år frem i tiden.
Kigger man lidt nærmere på de netop offentliggjorte tal, opdager man, at Airbus mistede bestillinger på adskillige af sine store A350-900 fly i årets sidste måned.
Denne flymodel udgjorde halvdelen af alle afbestillinger i december. 15 af 31 for at være præcis. Dermed er Airbus’ regnskab negativt for denne flytype: I 2020 kom 21 nye ordrer, men 26 afbestillinger.
I 2020 så Airbus’ liste af afleverede fly således ud:
- Airbus A220 familie – 38 styk
- Airbus A320 serie – 446
- Airbus A330 familie – 19
- Airbus A350 serie – 59
- Airbus A38 – 4 styk
De tilsvarende tal fra Boeing ser således ud for 2020:
- Boeing 737 familien – 43 tyk
- Boeing 747 – 5 styk
- Boeing 767 – 30 eksemplarer
- Boeing 777 – 26 styk
- Boeing 787 – 53 fly
Indledningsfoto til artiklen: Etienne Jong / Unsplash)
Skriv et svar