Oprindelig var det japanerne, der ”opfandt” begrebet super-lyntog. Det var helt tilbage i 1964, da Japan præsenterede sit første Shinkansen ”Bullet” tog i forbindelse med OL i Tokyo.
Siden er det især kineserne, der har overtaget førstepladsen i toglinier med ekstremt hurtige tog, selvom Frankrig også appellerer til en topplacering med sine TGV tog.
Dertil kommer en række eksperimenter med tog, der kører vildt hurtigt i lukkede. Sådan et – konstrueret af britiske Virgin – kører bl.a. i den arabiske ørken nær Dubai.
Kina har nu lagt sig suverænt i spidsen igen med et ”Super Bullet” tog, der skal nå tophastigheder på 620 kilometer i timen.
Det er dobbelt så hurtigt som de fleste andre lyntog på markedet og kan bestemt konkurrere direkte med jetfly.
De bevæger sig stadig hurtigere i luften, men indregner man tid til start og landing samt transport til og fra lufthavn, vil ”super bullet” alt i alt være hurtigere. Togstationer er jo som regel placeret i storbyernes centrum. Ikke mange kilometer udenfor som lufthavne.
Kinas nye tog er det første i verden, der bruger den seneste nye super-ledende magnet teknologi i praksis. Den kaldes også for Maglev eller HTS og har med sin højere arbejds-temperatur hidtil kun været vist i laboratorier.
Super-toget er udviklet af Kinas Southwest Jiaotong University i samarbejde med de to stats-ejede togselskaber China Railway Group og CRRC Corporation.
Hver togvogn i ”Super Bullet” er 21 meter lang og bygget fra ende til anden i letvægts-materialer som kulfiber. Aluminium eller stål, der bruges i de fleste normale tog, er for tunge og begrænser tophastigheden.
Også tyskere og japanere arbejder med Maglev teknologien til sine fremtidige magnet-tog. De benytter dog lavere temperaturer, der tilsyneladende er mindre effektive end de ”varme” kinesiske med HTS – ”High Temperature Systems.”
De kinesiske ingeniører hævder, at det nye tog kan bevæge sig uden direkte hjælp fra elektricitet, og det er lige så nemt at betjene som børnenes Märklin legetog.
Den nye togvariant skal også være betydeligt billigere at bygge og holde i drift. Angiveligt har den første prototype kun kostet 60 millioner yuan at konstruere. Det er cirka det samme i danske kroner.
Hvornår supertoget kommer til at transportere passagerer mellem Kinas storbyer, fortæller den kinesiske nyhedstjeneste Xinhua News Agency desværre ikke noget om.
Med kinesernes sædvanlige effektivitet vil det nok ikke vare så længe. Landet har på forbløffende få år opbygget verdens største netværk af super-hurtige jernbaner….
(Indledningsfoto til artiklen: Stuff)
Skriv et svar