Det er heldigvis ikke alle danske hoteller, der klager højlydt over Corona krisen. Nogle enkelte får ligefrem optur og en stor posefuld penge til at renovere for.
Det blev klart her til aften, hvor Hotel Viking Aqua Spa & Wellness i nordjyske Sæby høstede den hidtil største Løvens Hule investering i den populære tv-series historie.
Coolshop millionæren Jacob Risgaard trak den helt store pengepung frem og lagde 2,5 millioner kroner for at få 25 procent ejerskab af hotellet og en bestyrelsespost.
Hotellet har ført en omtumlet tilværelse med mindst 14 konkurser, betalings-standsninger og ejerskifter, siden det blev bygget af en nordmand i 1961.
I de senere år er der dog kommet styr over tingene: Siden Brian Fabricius overtog roret i det familie-ejede hotel i 2015, er omsætningen mere end fordoblet fra 12 til 29 millioner kroner.
Den nye kapital-tilførsel skal bl.a. bruges i forbindelse med en renovering til 14 millioner, som indledes senere i år. Desuden vil Hotel Viking øge sin internationale markedsføring.
Hotellet i Sæby er på mange måder usædvanligt. Både som kandidat i ”Løvens Hule”, i sit ejerskab og i sin forretnings-strategi:
Kutymen blandt landets øvrige spa-hoteller og ressorts er, at der står en kapitalfond eller en privat velhaver bag.
Nu får Hotel Viking også en rigmand med i ejerkredsen, men hotellet har ellers klaret sig gennem godt gammeldags købmandskav og et fokus væk fra toplinie og omsætning og over på bundlinien.
Viking er desuden ved at gøre sig uafhængig af de store online portaler og rejsekæder som f.eks. Booking.com og Hotels.com.
Ifølge Brian Fabricius skaber portalerne nok øget omsætning, men når portalerne har taget deres procenter af formidlingen, er der slet ingen penge tilbage til selve hotellet.
Viking har således nedbragt sit bidrag til de virtuelle booking portaler fra otte til blot to millioner kroner om året. Den tendens skal gerne fortsætte i de kommende år.
Afskeden med portalerne kunne lyde lidt, som Hotel Viking slet ikke tror på internet. Tværtimod.
Hotellet var blandt de første danske, der for alvor satsede på digital markedsføring via Facebook, online nyhedsbreve og sms-kontakt direkte til 50.000 kunder og kunde-emner.
Hvis Viking ikke gjorde det, ville hotellet nok næppe have kunnet lokke Jacob Risgaard fra Løvens Hule til at åbne sin tegnebog.
Ganske vist bor Risgaard selv privat kun få kilometer fra hotellet og har kendt det helt fra barnsben. Omvendt har han tjent sin formue på Coolshop, der er en af landets største webshops inden for legetøj, kosmetik, børneting samt bolig og køkken.
Modsat de fleste andre hoteller i Danmark har Viking Aqua Spa & Wellness klaret sig godt gennem Corona krisen.
Hotellet har i dag 100 værelser, Danmarks tredje-største spa-område og et brasserie med godt ry….
(Indledningsfoto til artiklen: Hotel Viking)
Skriv et svar