Det har længe været en torn i øjet på Ryanair, at mere eller mindre statsligt ejede flyselskaber kan hente hjælp hos skatteyderne for at overleve i Corona krisen.
Ryanair fremhæver selv SAS og Air France som eksempler, men lavpris-giganten har en hel stribe navne stående på sin dosmer seddel.
Den vil Ryanair nu præsentere for dommerne ved EU domstolen i Luxembourg. De skal vurdere, om det er rimeligt og lovligt, at EU-lande kan spænde redningsnet under deres nationale flyselskaber.
Ryanair mener, at det er en overtrædelse af reglerne for EU’s indre marked. Den tillader ikke, at EU-landene kan vælge kun at hjælpe deres egne flyselskaber.
Andre flyselskaber som f.eks. Ryanair har samme problemer med Corona krisen, og de bidrager i samme grad til landenes vækst og arbejdspladser.
Sidste år var Ryanair ude i samme ærinde, da selskabet indklagede stats-støtten til SAS og Air France for EU Kommissionen.
Den afviste Ryanair og godkendte, at den danske og svenske stat godt måtte garantere for et milliard-lån til SAS. I Air France’ tilfælde var der tale om at skubbe skatten i nogle år.
Ifølge Ryanair har EU’s lande indtil videre hjulpet deres flyselskaber med over 30 milliarder euro i alt. Det er ca. kroner.
Støtten underminerer den frie og fair konkurrence i, mener Ryanair, der betragter sig selv som det eneste ægte europæiske flyselskab.
Ryanair er nemlig uafhængig og har ikke et rigt og indflydelsesrigt hjemland i ryggen som f.eks. Air France, KLM eller Lufthansa.
Ryanair ønsker ikke at få en diskriminerende økonomisk hjælp, understreger en talsmand fra flyselskabet. Snarere forsøger Ryanair at komme ud af krisen ved at spare, åbne nye attraktive ruter og skabe efterspørgsel ved hjælp af lave billetpriser.
Det bliver spændende at følge, når EU dommerne i Luxembourg tager sagen op til vurdering. Måske flere danske politikere må rejse til Luxembourg for at forsvare deres hjælp til SAS….
(Indledningsfoto til artiklen: Sinitta Leunen / Unsplash)
Skriv et svar