Det virker virkeligt, som om USA’s største flyfabrikant ryger ind i den ene turbulente vejr-front efter den anden.
Knap har Boeing efter næsten to års start-forbud igen fået de første af sine 737 Max fly på vingerne igen, før andre stormskyer tårner sig op.
Først eksploderede jetmotoren på en af Boeings ældre 777 maskiner hos United Airlines lige efter starten, så motordele regnede ned over befolkningen i Denvers forstæder i USA-delstaten Colorado.
Nu er alle de Boeing 777-200 og -300 fly, som stadig er i drift i USA og i Asien, blevet ”grounded” af myndighederne. Den fornemmelse kender Boeing alt for godt fra de mindre Max maskiner.
Derefter kommer så nyheden om, at Boeing også har problemer med sine 787 Dreamlinere til de lange distancer. Drømmen truer med at blive til et mareridt.
Ligesom Max modellen har Boeing 787 været plaget af tekniske problemer og sjusk med bygningen af de store passagerfly.
Nogle læsere husker måske, at Dreamlineren fik start-forbud i 2015, fordi flyets batterier svigtede, og maskinen risikerede at miste strømmen, når den befandt sig i luften.
Det gik bl.a. ud over Norwegian, som dengang var midt i en offensiv fase med mange nye ruter mellem Europa og USA. De skulle betjenes med netop Boeing 787 Dreamliner.
Boeing klarede sig dengang ud af problemerne med skindet på næsen og 15 millioner dollars i bøde til de amerikanske luftfarts-myndigheder FAA.
I efteråret dukkede der så nye tekniske problemer op med Dreamlineren. I alt fem forskellige, når vi indregner det seneste nye fra februar.
Alt sammen virker det, som om ånden fra fortiden er vendt tilbage. Igen står FAA folkene og banker på Boeings dør. De forlanger ekstra undersøgelser og forbedringer, der koster forsinkelser i Boeings produktion.
Ifølge nyhedsbureauet Reuters skal FAA have udskrevet nye bøder på tilsammen 6,6 millioner dollars. Igen fordi Boeing har sjusket med byggeriet.
Bøderne – de er på 41,5 millioner danske kroner – er det mindste problem. Inspektioner og reparationer ude hos flyselskaberne på Dreamliners i drift kan koste millioner af dollars. Dertil skal lægges forsinkelser i leveringen af nye maskiner til kunderne.
Boeing har allerede stoppet levering af nye Dreamliners i oktober sidste år. Siden har ingen af den populære flytype forladt Boeings fabrikker i USA.
Boeing vil angiveligt gerne levere 100 Dreamliners her i 2021. Først i 2024 vil Boeing vende tilbage til før-Corona niveauet på 158 maskiner i 2019. Sidste år fløj kun 53 fra fabrikken….
(Indledningsfoto til artiklen: Daniel Eledut / Unsplash)
Skriv et svar