Det er åbenbarr lykkes for cyber-kriminelle at liste sig ind i databaserne hos det internationale it-firma SITA. Derfra hackerne fået adgang til kundedata fra en hel række kendte flyselskaber – herunder SAS og Lufthansa.
Ifølge de første informationer har hackerne ikke fået fat i vitale data om kunder. Derfor råder begge de to flyselskaber deres brugere til at gøre ingenting.
SITA – Société Internationale de Télécommunications Aéronautiques – reklamerer selv med, at virksomheden er verdens førende specialist i it- og kommunikations-systemer til luftfarten. 90 procent af allle flyselskaber køber it-ydelser hos SITA.
Blandt kunderne er Star Alliance, som SAS og Lufthansa er medlemmer af. Adgangen til de fælles it-systemer skal hackerne have fået via et asiatisk medlem af sammenslutningen.
Hvilket flyselskab i Asien, der har haft en åben dør for cyber-kriminelle, er endnu ikke offentliggjort. Sita selv er helt lukket og nævner ikke data-angrebet med ét ord på sin hjemmeside.
Til gengæld er SAS og Lufthansa mere snakkesalige. Begge flyselskaber har udsendt presse-meddelelser og advarsels-emails til deres kundeklubber for Frequent Travellers.
Hos Lufthansa er det 1,35 millioner Miles and More medlemmer, der kan være berørt. SAS oplyser ikke tal, men nøjes med at fortælle at der udelukkende er tale om folk med EuroBonus medlemskab.
SAS understreger, at lækken udelukkende drejer sig om medlems-numre, status-niveau og i nogle tilfælde også kundens navn. Ingen af SAS’ egne it-systemer er påvirket af hacker-angrebet.
Lufthansa oplyser tilsvarende, at de cyber-kriminelle kan have fået fat i medlems-numre hos Miles and Morte, status-niveau og delvist også medlemmernes navne.
Sikkerheds-relevante password, email adresser, kreditkort informationer og andre private kundedata er ikke berørt, siger Lufthansa.
Lufthansa tilføjer, at selskabets it-afdeling har reageret hurtigt på hacker-angrebet og lukket alle relevante data-forbindelser til SITA….
(Indledningsfoto til artiklen: Pete Linforth / Pixabay )
Skriv et svar