Nu, hvor Boeing er tilbage på vingerne med sit kriseramte 737 Max fly, kan den amerikanske flyfabrikant igen konkurrere på lige fod med sin europæiske ærkerival Airbus.
Det kan mærkes i overskrifterne på de internationale luftfarts-medier, hvor man dagligt kan læse om, hvilke flyselskaber der har købt nyt – og hvilke der afbestiller.
Alt tyder på, at Boeing har sikret sig årets første prestige-ordre for næsen af Airbus: USA’s største lavpris-selskab Southwest Airlines vil nemlig købe op til 100 eksemplarer af Boeings 737 Max.
Der er tale om Boeings mindste variant – Max 7 hedder den. 7’eren konkurrerer direkte med Airbus’ lille A220 og har været alt andet end en bestseller for Boeing.
Inden den nye Southwest ordre har Boeing kun bestillinger i hus på 52 styk Max 7. Det svarer til én procent af samtlige ordrer på Max modellerne.
Kommer Southwest salget i hus, vil det være en kæmpe-sejr for Boeing:
Dels vil det styrke Boeings ramponerede image, når et så stort flyselskab som Southwest vælger Max. Den slags smitter let til andre selskaber, der måske står og vipper mellem Boeing og Airbus.
Dels har Southwest hidtil været en meget trofast Boeing kunde, som Airbus har gjort kur til, siden Max flyene fik start-forbud for to år siden efter to fatale styrt.
Ligesom lavpris-kollegerne hos Ryanair i Europa flyver Southwest Airlines udelukkende med Boeing 737 maskiner.
Helt op i vejret kan Boeing dog ikke holde armene:
Samtidig med nyheden om den sandsynlige ordre på 100 Max 7 maskiner til Southwest modtog Boeing også en afbestilling på 15 Max fly fra det canadiske flyselskab Westjet.
På grund af følgerne fra Corona har Westjet simpelthen ikke brug for alle de 70 Boeing 737 Max, som man havde bestilt før krisen. Efter den nye ordre-nedskæring vil WestJet få i alt 41 Max’er….
(Indledningsfoto til artiklen: Southwest Airlines)
……….
Skriv et svar