De fleste flyselskaber har slet ingen, men British Airways (BA) har nu hele tre digitale Corona pas, der fungerer som en app på mobiltelefonen.
Det seneste nye skal nu afprøves på BA afgange mellem London og Indien. Her kan passagerer uploade deres negative Corona tests og eventuelt andre helbreds-relaterede dokumenter direkte ind i deres booking på flyselskabets hjemmeside.
Derefter kan passagererne glide hurtigt gennem check-in i lufthavnen og undgå at stå i kø for at få undersøgt, om de må komme ombord eller ej.
BA arbejder allerede med VeriFly app’en på sine flyvninger til og fra USA og Canada. Desuden vil briterne også bruge det Corona-pas, som den internationale luftfarts-organisation IATA er ved at lave.
British Airline vil samtidig ikke udelukke, at der kan komme endnu flere digitale Corona pas. Det kommer an på, i hvor høj grad en enkelt pas-standard slår igennem overalt. I modsat fald må der bruges forskellige, alt efter hvor man rejser hen.
I forbindelse med det tredje Corona pas – det til Indien – vil passagererne modtage en e-mail tre dage før afgang. Den beder dem om at klikke ind på ”manage my booking” sektionen på www.ba.com.
Her kan de ikke kun finde de seneste informationer om Corona reglerne på den destination, som de skal rejse til. De kan også uploade dokumenter om negative Corona tests, vaccinations-attester osv.
I princippet er det de samme oplysninger, de skal give til personalet i lufthavnen. Dem slipper de dog for, hvis de har dele liggende på deres mobiltelefon.
British Airways skal bruge op til seks timer for at kontrollere de afleverede Corona dokumenter i digital form. Passagererne får besked om en godkendelse eller afvisning så hurtigt som muligt….
(Indledningsfoto til artiklen: Arie Wubben / Pixabay)
Skriv et svar