Sverige vil nu vise muskler for at få luftfarten til at blive mere klima-rigtig. Denne gang kommer initiativet ikke fra Greta Thunberg, men fra toppolitikerne i Stockholm.
Regeringen overvejer nemlig at indføre nye start- og landings-afgifter for fly, hvis størrelse afhænger af, hvor meget flytypen forurener – og om den bruger bio-brændstof i sine motorer.
Flyver den på bio-benzin og/eller har særligt brændstof-effektive motorer, vil afgifterne falde mærkbart. Omvendt kommer ældre og konventionelle passager- og fragtfly til at betale mere for at bruge svenske lufthavne.
Netop start- og landings-afgifterne er ofte et vigtigt argument for flyselskaber, når de vælger lufthavne til nye ruter.
Især lavpris-selskaberne er meget prisfølsomme, hvorfor de ofte undgår store og dyre lufthavne og i stedet vælger mindre flyvepladser et stykke vej fra storbyerne.
Det ser svenskerne åbenbart stort på. Nu er klima og CO₂ vigtigere end at have et stort udvalg af flyselskaber og mange passagerer.
De nye afgifts-regler skal efter planen træde i kraft fra juli. Inden da skal de dog vedtages i det svenske parlament.
Når det er gjort, skal afgifterne i første omgang indføres i Sveriges to største lufthavne – Arlanda ved Stockholm og Landvetter i Göteborg.
Svenskerne mener, at de er først i Europa med klima-afhængige afgifter i lufthavne. Formentlig endda i hele verden.
Spørgsmålet er, om Sveriges klima-aktivist nummer ét – den 17-årige Greta Thunberg- synes, at regeringens initiativ er nok. Næppe.
Da Thunbergs “Friday for Future” organisation lancerede begrebet “flygskam” i 2019, faldt den svenske indenrigs-flytrafik med over otte procent. Svenskerne tog i stedet toget….
(Indledningsfoto til artikel: Michael Gaida / Pixabay)
https://simpleflying.com/sweden-emissions-landing-fees/
Skriv et svar