Mens de fleste andre flyselskaber sender deres Airbus A380 på pension, vil i hvert fald Emirates, All Nippon Airways i Japan (ANA) og British Airways (BA) beholde deres kæmpefly.
Faktisk har BA’s topchef Sean Doyle været ude med en melding om, at A380 ”fungerer fint på et antal større markeder.”
Briterne går dermed i stik modsatte retning som konkollegerne fra bl.a. Lufthansa, Air France, KLM og Etihad.
De siger alle, at kæmpeflyene ikke passer ind i markedet efter Corona, hvor brændstof-forbrug og klima-rigtig transport vil være vigtigere end nogensinde før.
British Airways har i øjeblikket 12 styk Airbus A380 placeret i langtids-parkering på jorden i forskellige lufthavne. Her afventer de bedre tider uden risiko for, at de bliver sendt til skrotning eller sat til salg:
”A380 er en vigtig del af vores flåde. I samme minut, markedet bliver bedre, sender vi maskinerne på vingerne igen,” forklarede BA topchefen ved en konference i Royal Aeronautical Society. Han nævnte dog ikke en dato for et comeback.
Mens A380 altså fortsat har en fremtid i British Airways, har det engelske flyselskab sendt sine knap så store Boeing 747 Jumboer på pension. Det skete med flere opsigtsvækkende events for et år siden.
BA vil i stedet satse op Airbus A350 og Boeing 787 Dreamlinere på sine lange distancer. Dem har flyselskabet i øjeblikket henholdsvis 12 og 32 af i sin flåde….
(Indledningsfoto til artiklen: British Airways)
Skriv et svar