I helt gamle dage sad man altid fire-fem mand i en lukket kupe, når vi var ude at rejse med tog. Var vi på skole-udflugt, kunne der sagtens sidde otte elever sammen på de to læder-betrukne bænke over for hinanden.
Så kom passagerflyenes tidsalder, og togene blev indrettet, som om man sad på rækker i en moderne Boeing eller Airbus. Åbne stor-rums-vogne, hvor kun First Class rejsende havde deres eget lille aflukke.
Nu kunne det imidlertid se ud, som om togkupeerne får et comeback. Det sker, samtidig med at togselskaber i hele Europa forbereder sig på en fremtid efter Corona, hvor passagerer (måske) kan vælte over fra de stærkt forurenende rutefly til langt mere miljørigtige jernbaner på el.
Europas største togselskab – tyske Deutsche Bahn (DB) – bygger allerede flere og flere kupeer ind i sine vogne.
DB overvejer samtidig, om alle fremtidige tog skal indrettes udelukkende med kupeer for at give passagererne bedre mulighed for privatliv, mens de rejser.
Trenden ser vi også en smule i luftfart. Flyselskaber, der satser stærkt på Business og First Class, tilbyder i dag små aflukkede mini-suiter til deres gæster. Her kan de sidde relativt uforstyrrede alene, med deres partner eller kolleger.
Deutsche Bahn vil i første omgang prøvekøre forskellige kupe-koncepter i sin nyeste generation ICE4 lyntog. Her findes allerede særlige kupeer til familier med små børn, men det er slet ikke nok i forhold til en stigende efterspørgsel fra kunder:
”Vores kunder ønsker sig flere muligheder for at trække sig tilbage i ro, når de er på rejse. Her er kupeer den bedste løsning,” siger DB-chefen Berthold Huber til flere tyske medier som f.eks. Business Insider Deutschland,
Til sommer modtager de tyske jernbaner deres ICE4 nummer 75 af i alt 119 bestilte tog. Derefter fortsætter den løbende fornyelse af vognparken hos DB, som har ambitioner om at transportere 260 millioner mennesker om året i 2030. Det er dobbelt så mange som i 2015.
”Vi tænker i øjeblikket i en helt ny generation af højhastigheds-tog, der skal gå i drift i slutningen af 20’erne. De kan muligvis få flere kupeer, end vi ser i dag,” forklarer Huber.
Det kunne være spændende at vide, hvilke planer danske DSB har på den front. Måske har DSB slet ikke tænker i fremtiden, fordi man har rigeligt med problemer med det nuværende.
Danske politikere har f.eks. forsømt at ændre det danske jernbane-net til elektrisk drift, der er en forudsætning for miljørigtige toge.
Står man på en hverdag på Københavns Hovedbanegård, vil man opleve adskillige regionaltog med oldgamle, osende og støjende gamle diesel-lokomotiver spændt for.
Desuden gør erfaringerne med det italienske skandale-tog IC4 stadig ondt hos både DSB og de ansvarlige politikere. Man er blevet forsigtig med at love for meget….
(Indledningsfoto til artiklen: ÖBB / Østrig)
Skriv et svar