Folk, der kører meget på motorvejene, vil kende de giftigt grønne Flixbusser, der forbinder større danske byer med billige transport-muligheder.
Desuden opretholdt Flixbus et større netværk af buslinier, der gik på kryds og tværs af Europa – med Tyskland som centrum.
Parallelt med busserne er Flix også gået ind på det tyske jernbane-net, hvor de ligeledes meget grønne tog giver den nationale Deutsche Bahn hård konkurrence på priserne på en række populære forbindelser.
Her under Corona pandemien har både FlixBus og FlixTrain ligget stort set underdrejet ligesom resten af rejsebranchen,. Det betyder dog ikke, at de foretagsomme tyskere i FlixMobility koncernen ikke pønser på noget nyt.
Det sker den 6. maj i Sverige, hvor private FlixTrain erklærer statsejede SJ krig på jernbane-linien mellem landets to største byer – Stockholm og Göteborg.
Indledningsvis vil FlixTrain tilbyde 30 ugentlige afgange hver vej. Det bliver til billetpriser fra 129 svenske kroner one way. Det svarer til ca. 95 danske kroner.
Undervejs mellem Göteborg og Stockholm kan passagerer i byerne Södertälje, Hallsber, Skövde og Falköping stige på og af de billige tog. FlixTrain er i øvrigt det første privat-ejede togselskab, der prøver at bryde SJ’s monopol.
I Sverige samarbejder FlixTrain med det lokale private jernbane-selskab Hector Rail i Stockholm. Hector står for den daglige drift, mens FlixTrain sørger for marketing, billetsalg, kundeservice og pris-planlægning.
I Tyskland genoptager FlixTrain sin drift fra den 24. juni. Så kører de grønne tog igen mellem 25 byer og på hovedlinier som Hamborg-Köln, Berlin-Köln og Berlin-Stuttgart…,
(Indledningsfoto til artiklen: FlixTrain)
Skriv et svar