Turismen i Danmarks hovedstad var på toppen, inden COVID-19-pandemien ramte.
Nu vil København med støtte fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse kæmpe sig tilbage til en international førerposition ved at omsætte bæredygtighed til forretning.
Efter 14 måneder i skyggen af COVID-19-pandemien har turisme-erhvervet i Danmarks hovedstad brug for en genstart.
Hjælpen er på vej fra bl.a. Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse, der støtter med 7,5 millioner kroner. De skal bruges til at markedsføre København som verdens mest grønne og bæredygtige turisme-hovedstad.
Det sker som led i det ambitøse projekt ”Sustainable Choice”, som hovedstadens turist-bureau Wonderful Copenhagen står bag.
København indtager i øjeblikket andenpladsen på det internationale bæredygtigheds-hitliste Global Destination Sustainability Index. Målet er at erobre førstepladsen, når projektet afsluttes i sommeren 2024.
Det kan blive en udfordring, fordi en række andre europæiske destinationer i disse år også sætter fokus på netop klima og bæredygtighed.
Bag ”Sustainable Choice CPH” står et stærkt partnerskab, der ud over Wonderful Copenhagen omfatter en række centrale turisme-aktører som f.eks. Dansk Erhverv, Horesta/Green Key og Danske Restauranter og Caféer.
Projektet vil via produktudvikling, certificering og kommunikation vise virksomhederne i hele turisme-værdikæden, hvordan de i praksis kan omsætte bæredygtighed til forretning.
Corona-pandemien betød, at København gik fra 6,1 millioner overnatninger for udlændinge til kun 1,4 mio. sidste år.
Nedturen har kostet hovedstadens turisme godt 28 milliarder kroner i omsætning. Inden Corona lagde de internationale turister 53 milliarder kroner om året i København.
Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse har besluttet at uddele i alt 60,6 mio. kr. til lokale og tværgående turismeprojekter i 2021. Der er kommet 24 ansøgninger, og 17 projekter får nu støtte, finansieret af de decentrale erhvervsfremmemidler.
Turisme er et centralt fokusområde for bestyrelsen: I 2020 blev 63 mio. kr. udmøntet til turismeinitiativer, og i 2020 og 2021 blev i alt 225 mio. kr. udmøntet i omstillingspuljen, der har turisme- og oplevelseserhvervet som en central målgruppe.
(Indledningsfoto til artiklen: Daniel Rasmussen / Erhvervsfremmebestyrelsen)
Skriv et svar