Når man besøger et hotel, er de fleste vant til at bruge deres stemme. Man taler med den venlige receptionist, ringer til room service, bestiller bord i restauranten osv.
Fremover skal din stemme bruges på en helt anden måde på hotellet. Nemlig til at styre en computer, der hjælper dig med alt på værelset og de øvrige ting på hotellet. De venlige mennesker afløses af en digital assistent.
Første trin i den udvikling har vi allerede set i de seneste par år. Da har vi set, at moderne hoteller bliver mere og mere ”smarte”.
Det sker ikke kun ved, at ind- og udtjekning kan foregå berøringsfrit via terminaler. En del hoteller har også anbragt tablets på værelserne, som de kan bruge til at kontrolleref.eks. lys, varme, tv, spille musik, bestille vækning eller trække gardinerne for.
Det synes Google slet ikke er nok.
Sammen med hotel-tech specialisterne Volara og Guest Supply vil Google skabe et ”Google for Hotels” system, der styres med gæstens stemme.
Som led i projektet skal de involverede hoteller placere en Google Nest Hub enhed, som bliver gæstens kommunikations-central.
De seneste nye Nest Hub ligner et lille tv med farveskærm. Displayet er naturligvis touch-følsomt, så det kan betjenes som en tablet. Men vigtigere: Nest Hub reagerer også på stemmer.
Alle de ovennævnte funktioner kan ordnes via “Google for Hotels.” Dertil kommer muligheden for at bruge skærmen til videomøder med familie og forretnings-partnere. Også alle samtaler med f.eks. receptionen foregår ad den vej.
Google vil skræddersy Nest Hub til hvert hotel, men gæsterne kan også bruge deres stemme til f.eks. at se den lokale vejrudsigt, få gode råd om restauranter, vist vej til den nærmeste natklub eller fitness center.
Google for Hotels vil i første omgang blive rullet ud på hoteller i USA….
(Indledningsfoto til artiklen: Sysco)
Skriv et svar