Norwegian fløj sig ud af første kvartal af 2021 med et milliard underskud i norske kroner. Oversat til danske bliver det til 892 millioner kroner.
Det lyder af meget, men det er faktisk en klar forbedring i sammenligning med resultatet fra for præcist et år siden. Da tog Norwegian en meget hård landing med 3,28 milliarder norske kroner.
Norwegian har brugt første kvartal til at få sin redningsplan godkendt og komme helskindet ud af to betalings-standsninger i Norge og Irland.
Rejse-aktiviteten har til gengæld været til at overse. Ni fly har været i gennemsnit været i luften – mest i Norge, men også på den danske rute mellem Aalborg og København.
Flyene har skabt en omsætning på 191 millioner danske kroner. De fragtede 210.000 passagerer, hvilket er hele 96 procent færre end i samme tre måneder for et år siden. Da sad der 5,1 millioner rejsende i sæderne på Norwegians Boeing fly.
Som alle andre flyselskaber håber Norwegian snart, at tiderne vender efter Corona. Vaccinationer og lempelser i rejse-restriktionerne er vejen frem.
Ifølge Norwegian selv har selskabet skaffet sig finansiering nok til at undgå lukning og til at overleve i langt mindre størrelse end før.
Norwegian har droppet sine lange ruter mellem Europa og USA og solgt sine store Boeing 787 Dreamliner fly.
Norwegian er også kommet sine 18 Boeing 737 Max fly og vil fremover satse på 51 ældre Boeing 737-800 maskiner. Det er halvt så mange som i det ”gamle” Norwegian.
Disse fly skal primært sættes ind på indenrigs ruter i Norge, i Skandinavien og til de kendte feriemål ved Middelhavet.
Meget kunne dog se ud, som om Norwegian flyver fra det ene uvejr til det næste:
Norge står nemlig foran den største priskrig i luften i mands minde, og det er den markeds-situation, som Norwegian skal overleve i.
Norske medier er ikke i tvivl om, at det bliver en blodig sommer og efterår i norsk luftrum, hvor de etablerede flyselskaber som SAS, Norwegian og Widerøe har fået hård konkurrenter fra den ungarske lavpris gigant Wizz Air.
I juni dukker så også nyetablerede Flyr op. Med andre ord skal fem flyselskaber slås om Norges indenrigs-ruter. Det vil uden tvivl føre til priskrig på billetterne….
(Indledningsfoto til artiklen: Tommy Olsson / Pixabay)
Skriv et svar