En af de lidt besynderlige trends midt i en klima-fokuseret tid ser nu ud til at finde sit første større offer.
Det er den amerikanske flyfabrikant Aerion Supersonic, der var i fuld gang med at genoplive supersoniske passagerfly i stil med den hedengangne Concorde.
Aerion var ved at have sine første prototyper klar til et forretningsfly, der kunne opnå hastigheder på 1.800 kilometer i timen. Dobbelt så hurtigt som civile fly i dag.
Bagefter ville Aerion udvikle en større udgave af AS2, som kunne krydse Atlanten på rekordtid. Flere flyselskaber stod angiveligt i kø for at sikre sig den superhurtige maskine.
Meget kunne tyde på, at Aerion måske har tegnet lidt for mange drømme-billeder. Faktum er nemlig, at flyfabrikanten måtte meddele fredag, at projekterne stoppede, og selskabet må lukke.
Ifølge den amerikanske nyhedstjeneste CNBC, at Aerion var fløjet ind i store problemer med at finansiere sine projekter. Selskabet ville nu tage de ”nødvendige skridt.”
Corona pandemien og luftfarts-industriens krise har uden tvivl bidraget til Aerions nedtur. Det samme har den generelle klima-stemning mod CO₂ forurenende jetmotorer.
Aerion reklamerede ellers for, at firmaets AS2 fly belaster klimaet mindre end konventionelle business jets. Desuden skulle det støje meget mindre og nå overlyds hastighed uden det velkendte brag, når et fly gennembryder lydmuren.
Aerion havde planlagt, at AS2 skulle flyve første gang i 2024 og komme på markedet i 2026. Blandt de hidtidige støtter var Boeing og motor-fabrikanten General Electric.
Nu bliver det så spændende at se, om Aerions konkurrenter om at bygge et nyt supersonisk passagerfly klarer sig bedre i det dårlige luftfarts-klima.
Boom Supersonic fortsætter tilsyneladende sin udvikling af Overture airlineren, der skal gå i rutefart fra 2029….
(Indledningsfoto til artiklen: Aerion)
Skriv et svar