Selvom Danmarks største lufthavn måtte skære dybt i sine investeringer her under Corona krisen, er indførelsen af et nyt og moderne bagage-system fortsat.
Bagage-projektet, der har været undervejs i tre år, var nemlig nået så langt, at det både økonomisk og operationelt var bedst at færdiggøre det.
Handling og sortering af bagagen foregår nu i en helt ny bygning på 9.500 kvadratmeter, der er placeret vest for Terminal 2 i Københavns Lufthavn.
Bygningen er forbundet med lufthavnens øvrige terminaler i kælder-niveau. Her kører tusinder af kufferter, tasker osv. på computer-styrede transport-bånd, der bl.a. benytter 3D screening til identificering af de enkelte stykker bagage.
Samtidig med den nye centrale bygning, der kaldes for ”Bagage Factory West”, er lufthavnens gamle sorterings-systemer – BF2 og BF3 – blevet opgraderet.
Designet af den nye bygning er sket i samarbejdere med de ”groundhandler” firmaer, der skal bruge faciliteterne i det daglige.
Lufthavnen har haft ekstra fokus på arbejdsmiljø og indeklima. Desuden rummer den en kantine med plads til 360 spisende.
Københavns Lufthavn har haft Bagage Factory West i total-entreprise hos MT Højgaard Danmark, der har arbejdet sammen med Sweco og Rubow Arkitekter….
(Indledningsfoto til artiklen: Københavns Lufthavn)
Skriv et svar