Mens Airbus glad kan meddele, at der fra 2023 skal bygges flere fly fra den populære A320neo familie end nogensinde før, render ærkerivalen Boeing fra det ene problem til det næste.
Senest må Boeing acceptere en stribe million-bøder fra de amerikanske luftfarts-myndigheder FAA, fordi der var fundet nye tekniske fejl i Boeings skandale-ombruste 737 MAX model.
Desuden har Boeing igen måttet stoppe udlevering af sin større 787 Dreamliner fly til kunderne. FAA – Federal Aviation Administration – er ikke tilfreds med de fejlrettelser, som Boeing har foretaget.
Den seneste bøde fra FAA er på 17 millioner dollars – ca. 105 millioner kroner. Den er udstedt, fordi Boeing ikke har udført de rettelser og forbedringer i sine 737 MAX og ældre 737 NG fly, som myndighederne har krævet.
Ifølge amerikanske medier drejer det sig bl.a om ændringer af 737’erens vinge-design. Boeing har gjort det for at hjælpe flyselskaberne med at spare brændstof, mens FAA mener, at ændringerne øger risikoen under flyenes take-off.
Oveni blev det afsløret, at Boeing har udstyret 759 nye 737 MAX og NG fly med ikke-godkendte sensorer. Endelig har Boeing forsynet 178 MAX maskiner med andre fejlagtige komponenter – bl.a. de såkaldte ”slat tracks.”
Boeing har 30 dage til at betale million-bøden og til at ændre sin produktion af 737 MAX fly, så FAA er tilfreds med forbedringerne. Hvis det ikke er tilfældet, vanker en ekstra bøde på 10,1 millioner dollars.
Så vidt problemerne med de seneste udgaver af den populære Boeing 737, som mange kalder ”luftens folkevogn.”
Boeing er imidlertid også fløjet ind i turbulenser med sin langdistance model 787 Dreamliner. Den har Boeing ikke haft lov til at sende til kunderne i fem måneder på grund af tekniske problemer.
Ifølge den ansete amerikanske avis ”Wall Street Journal” har Boeing nu måttet forlænge dette stop på ubestemt tid. Igen skyldes det en konflikt med FAA, der ikke er tilfreds med Boeings forklaring på udførte fejlrettelser.
Dette stop gælder kun Dreamliners, somendnu ikke er leveret til kunderne. De maskiner, der er i drift hos flyselskaberne, er ikke berørt.
Alligevel er forsinkelsen en dyr oplevelse for Boeing. Det koster nemlig mange penge at have nybyggede fly stående.
Det skyldes, at flyselskaberne normalt først betaler størstedelen af købsprisen, når de rent fysisk modtager flyet fra fabrikanten.
Til sidst er der dog også et par positive nyheder at fortælle fra Boeing:
Frem til efteråret vil Boeing øge den månedlige produktion af 737 MAX maskiner til 42 om måneden. Dette antal tal skulle ellers først være nået i begyndelsen af 2022. Lige nu bygger Boeing 31 MAX’er hver måned.
Endelig kan Icelandair fortælle, at selskabet langt om længe modtager tre nye Boeing 737 MAX fly i denne uge. Dermed kommer Islands nationale flyselskab op på otte MAX’er i sin flåde af i alt 38 passagerfly.
Icelandairs Boeing 737 MAX 8 og MAX 9 er bl.a. hyppige gæster i Københavns Lufthav…..
(Indledningsfoto af Boeing 737 til artiklen: Justin Hu / Unsplash)
Skriv et svar