Europas største lavpris selskab – Ryanair – kan mærke medvind efter et år med deprimerende passagertal. Det går bare ikke så stærkt, som irerne havde håbet.
I maj solgte Ryanair i alt 1,8 millioner billetter til sine Boeing fly. Det er det højeste antal siden december, men laaangt fra selskabets normale niveau.
I maj 2019 rejste 14 millioner med Ryanair og i maj 2020 med bare 70.000. I april i år sad en million passagerer i sæderne hos Ryanair, så fremgangen er trods alt 800.000 på en måned.
Ryanair gennemførte 12.000 afgange i maj, hvor flyene i gennemsnit var fyldt med 79 procent. Det lyder egentlig flot, men betyder kun, at selskabet langt fra har alle sine maskiner i luften.
Så meget om tørre tal. Mere interessant er at se på Ryanair seneste brokkerier og udmeldinger om nye planer:
Først og fremmest har Ryanair krævet af regeringen i London til at droppe alle sine restriktioner i forhold til rejser mellem EU og Storbritannien.
Den 17. maj lempede briterne sit forbud mod uvigtige rejser og erstattede dem med et slags ”rejse light” system. Desværre er kun nogle få lande på Londons ”grønne liste”. Alt for få, mener Ryanair, hvis største forretning netop ligger i at transportere passagerer mellem EU og Storbritannien.
Ryanairs planer om at kunne bruge en håndfuld af Boeings nye 737 MAX-200 fly – alias B737-8200- fra denne sommer ser heller ikke til at lykkes.
Lige nu tvivler irerne på, om de overhovedet når at modtage bare et par enkelte af den nye flytype, der er skræddersyet til lavpris-selskaber – med mindre plads til hver passager.
Ryanair har bestilt over 200 eksemplarer hos Boeing og er dermed en af den amerikanske flyfabrikant allerstørste kunder.
Lige lidt hjælper det dog, når Boeing render ind i det ene problem efter det andet med de amerikanske luftfarts-myndigheder FAA. Her forsinker man produktionen af nye fly med stadig flere krav om forbedringer af maskinernes sikkerhed..
Ikke desto mindre har Ryanair kastet sine forelskede øjne på Boeings næste flymodel – 737 MAX 10 – der først ventes klar i 2026.
Den får plads til 230 passagerer mod Ryanair flyenes nuværende modeller med 189 sæder- Desuden har MAX 10 længere rækkevidde, så Ryanair kan tilbyde nye non-stop ruter, der ligger længere borte. F.eks. i Mellemøsten eller på USA’s østkyst.
MAX 10 kan desuden blive et vigtigt modspil mod Ryanairs stadig frækkere rival Wizz Air. Den ungarske lavpris-specialist, der netop har droppet sine planer i Norge, satser stærkt på Airbus A321neo maskiner med 239 pladser.
Hvis de britiske medier har ret, forhandler Ryanair i øjeblikket med Boeing om køb af mindst 100 MAX 10 fly. De skal leveres fra 2026, hvor alle bestilte MAX-200 efter planen skulle være landet hos Ryanair.
Det irske flyselskab regner nemlig med at vokse stærkt i de kommende fire-fem år, mens flere af dets konkurrenter vil gå konkurs som følge af Corona krisen….
(Indledningsfoto til artiklen: Ryanair)
Skriv et svar