70 procent af danskerne mener, at det er meget vigtigt at rejse bæredygtigt og tænke på klima og natur, når vi er afsted.
62 procent mener, at vi skal handle nu for at redde planeten for de fremtidige generationer. Tiderne er ikke længere til snak, men til action.
40 procent mener, at der slet ikke er bæredygtige rejse-muligheder at vælge imellem. Det på trods af, at klimadebatten har kørt for fulde omdrejninger i flere år.
48 procent siger, at de bliver irriterede, hvis et overnatnings-sted forhindrer dem i at være bæredygtige. F.eks. ved ikke at have faciliteter til genbrug.
De opsigtsvækkende og meget grønne tal kommer fra en ny analyse, som den store rejse-portal Booking.com har foretaget.
29.000 rejsende fra 30 lande – herunder Danmark – har deltaget i undersøgelsen, der er en del af Booking.com’s ”Sustainable Travel Report 2021.”
Rapporten fortæller, at Corona pandemien tydeligvis har været med til at øge danskernes fokus på bæredygtighed. Både i deres daglige liv derhjemme, og når de er ude at rejse.
48 procent svarer således direkte, at pandemien har fået dem til at ville rejse meget mere klima-rigtigt i fremtiden.
På hjemmebane er mange danskere allerede godt i gang med at forvandle intentioner til praksis. 46 procent satser på genbrug, og 50 procent prøver at reducere madspild.
Ifølge analysen har tre af fire hoteller og overnatnings-steder faktisk sat bæredygtige projekter i gang, men publikum opdager dem bare ikke.
Kun en tredjedel fortæller nemlig aktivt om tiltagene og markedsfører dem slet ikke over for potentielle kunder og offentligheden i det hele taget.
Det vil Booking.com nu gøre noget ved: For at øge synligheden af de grønnere overnatnings-muligheder viser portalen nu klart på sin sine websider, om f.eks. et hotel har certificeringer for bæredygtighed og hvilke.
Desuden orienterer Booking.com om over 30 forskellige klima- og genbrugs-tiltag, der er indført på flere tusinde overnatnings-steder verden over.
Danskerne fortæller også konkret om, hvad de gerne vil gøre på deres rejser for at få en bedre grøn samvittighed:
- 72 procent vil reducere deres energi-forbrug undervejs. Det kan f.eks. ske ved at slå air-condition og slukke for lys og tv, når de ikke er på værelset.
- 69 procent vil gerne bruge mere miljø-venlige transportmidler på rejsen. De vil gå mere, cykle eller bruge busser og tog i stedet for taxaer og lejebiler.
- 72 procent vil generelt reducere spild på rejsen. De vil ikke smide plastik-flasker og emballage i naturen eller på stranden, og de vil så vidt muligt lægge deres affald til genbrug.
Heldigvis har mange danskere allerede ført deres gode intentioner ud i livet, når de er ude at rejse:
Hver tredje – 32 procent – siger således, at de helt bevidst har slukket for klima-anlæg og varme på deres rejser.
Lige så mange har haft deres egen gen-anvendelige vandflaske med i bagagen i stedet for at købe vand på éngangs-rejse på deres seneste ferie.
Respekt for kulturerne
I sin nye rundspørge har Booking.com også spurgt ind til de danske rejsendes holdning til deres hidtidige ferier og feriemål.
Her svarer 67 procent – altså to af tre – at de kunne finde på at droppe populære ferie-destinationer og seværdigheder, hvis de ikke undgår for mange turister på ét sted.
De rejsende vil i stedet hjælpe med at sprede fordelene ved turister og rejser til steder og samfund, der ikke bliver besøgt så ofte.
71 procent mener også, at det er meget vigtigt med en større kulturel forståelse af de mennesker og folkeslag, der bor på turist-stederne.
61 procent ønsker at sikre, at rejsebranchens økonomiske effekt bliver til glæde for hele turistlandet. Ligeligt fordelt på alle niveauer i det lokale samfund.
Endelig vil 69 procent af de danske rejsende gå meget mere efter autentiske oplevelser på deres fremtidige ferier. De vil opleve den ægte lokale kultur….
(Indledningsfoto til artiklen: Cauayan Island Ressort / Pixabay)
Skriv et svar