Inden alt for længe vil Concorde fornemmelsen dukke op igen. Nemlig at man kan krydse Atlanten godt tre timer i stedet for som i dag 6,5 til syv timer.
Amerikanske United Airlines ser nemlig ud til at blive det første flyselskab siden 1990’erne, der sætter supersoniske passagerfly i rute. Dengang var det British Airways og Air France, der brugte den legendariske Dassault Concorde.
Arvtageren kommer fra den lille amerikanske flyfabrikant Boom Technology, der regner med at have sin Overture jet klar i 2025. Året efter skal det superhurtige fly gå på vingerne, og i 2029 vil United Airlines efter planen tilbyde rejser hurtigere end lyden til sine kunder.
Verdens tredje-største flyselskab har lagt en ordre på 15 Overture maskiner hos Boom – med option på at købe 25 flere. Alt i alt kan United forestille sig at have 50 supersoniske maskiner i sin flåde, hvor de primært vil blive indsat på ruter mellem USA og Europa og mellem USA og asiatiske storbyer.
Overture får plads til mellem 65 og 88 passagerer, der transporteres med Mach 1.7 eller ca. 2.100 kilometer i timen. Det foregår noget højere oppe i atmosfæren end til normale rutefly i dag. Nemlig i 60.000 fod eller 18 kilometer over jordens overflade.
Rækkevidden på det superslanke fly er på imponerende 4.250 nautiske mil eller 7.866 kilometer. Det betyder, at Overture uden problemer kan tage turen over Atlanten frem og tilbage uden at tanke op undervejs.
Boom og United ved godt, at supersoniske fly, som støjer og forurener meget, går mod tidens trend med klima-rigtig transport og CO₂ begrænsninger. Derfor vil motorerne på Overture køre på 100 procent bæredygtig bio-benzin.
Nyheden om aftalen mellem Boom og United Airlines kommer kun to uger efter, at en anden supersonisk pioner har måttet kaste håndklædet i ringen.
Aerion meddelte forleden, at man ville lukke og slukke på grund af problemer med at finansiere sit supersoniske AS2 fly.
Indtil videre har det kostet fire milliarder dollars eller ca. 25 milliarder danske kroner at udvikle. Blandt investorerne i Aerion var ellers de to luftfart giganter Boeing og General Electric….
(Indledningsfoto til artiklen: Boom Technology)
Skriv et svar