Mens den internationale luftfart har ligget i dvale under Corona pandemien, har der været god tid hos designere og flyselskaber til at tænke på, hvordan næste generation rutefly kunne indrettes.
På Business og First Class er der ingen tvivl. Her skal de fuldt betalende gæster have egne aflukker, hvor de kan nyde privatliv og strække deres kroppe helt ud i senge i fuld længde.
Hos enkelte flyselskaber kan First Class passagerer sågar få deres egen lille ”lejlighed” ombord med adgang til eget toilet og bad.
Udfordringen er straks større på Economy og Premium Economy. Her er pladsen pr. passager begrænset. Derfor adskiller flyselskabernes tilbud sig mest på billetternes fleksibilitet og de mad- og drikkevarer, der serveres ombord.
Toyota i Japan bygger ikke kun biler, lastvogne og busser. Den store koncern har også en afdeling for bilkomponenter og indretning.
Den hedder Toyota Boshoku og har også erfaring med design af passagerflys kabiner. Boshoku har bl.a. leveret sæder til japanske flyselskaber.
Det seneste nye påfund fra japanerne er at udnytte bagageboksene over passagerernes hoveder til noget andet end kufferter, tasker og overtøj.
Toyota Boshoku vil i stedet forvandle- de såkaldte ”overhead bins” til køjesenge, som Economy Class passagerer kan leje mod merpris.
Ideen har Toyota hentet fra de berømte japanske skuffe-hoteller, hvor man lejer en kapsel på størrelse med en ligkiste.
Her er den blot luksuriøst indrettet med seng, air condition, tv, radio, Wi-Fi og lys, og man kan nemt åbne og lukke lågen til sit mini-hotelværelse-
Japanerne har selvfølgelig ikke glemt bagagen i sit nye Cloud Capsule koncept. Den placeres under sæderne, der står forskudt i forhold til hinanden. Det giver mere plads under hvert sæde.
Toyota Boshoku er bestemt ikke ene om at sigte efter bagage-boksene over passagererne. Også andre designere har kastet deres forelskede øjne på den del af ruteflyenes kabine.
Det hollandske firma ADSE foreslår f.eks. at droppe midtersektionen af hver sæderække i store langdistance fly som Airbus A350 og A330 eller Boeing 777 og 787 Dreamliner og erstatte den med tre etage-senge over hinanden. ADSE kalder sit koncept for Economy Sky Dream.
https://www.toyota-boshoku.com/global/
Skriv et svar