Det er ikke mange storbyer, hvor lufthavnen er placeret så tæt på city som i København. Direkte adgang i tørvejr til metro og regionaltog. Turen tager under et kvarter.
I London kan man snildt regne med en time. I Stockholm og Oslo er det ikke meget kortere. Med andre ord skal man bruge lige så lang tid på at komme fra lufthavn til centrum, som det tager at flyve dertil fra København.
I Milano, hvor trafikpropper er et dagligdags fænomen, mener man nu at have løst problemet. Her vil man nu bygge et Hyperloop lyntog, der forkorter rejsetiden mellem Milanos centrum og Malpensa lufthavnen fra 50 til 10 minutter..
Hyperloop er den meget omtalte tog-type, der kører i rør med op til 1.200 kilometer i timen. Det er tæt på lydens hastighed og hurtigere end de passagerfly, togene leverer passager til.
Togstrækninger med Hyperloop er i øjeblikket under opførelse i bl.a. Saudi Arabien og i amerikanske Nevada. Flere andre lande har også planer.
Det private togselskab Hyperloop Italia er gået i samarbejde med de verdenskendte Zaha Halid Architects (ZHA) for at gøre projektet til meget mere end et lyntog.
ZHA har gode erfaringer med at bygge banegårde. Arkitekt-bureaet har f.eks. tegnet Napolis Afragola togstation i Italien og har tre andre på vej i Rusland, Norge og Estland.
ZHA designer banegårde, der er smukke, high-tech’ede og en attraktion i sig selv. Rørene, som Hyperloop kører i, skal på ingen måde skænde naturen, de gennemskærer.
Samtidig skal hele projektet køre med vedvarende og bæredygtig energi fra f.eks. solstråler, vind og bremse-kraft. Faktisk skal togbanerne generere så meget strøm, at de leverer et overskud, som byer langs banen kan få glæde af.
Hyperloop mellem Milano og Malpensa kommer til at bestå af to lavtryks-rør, der bærer toget frem ved hjælp af magneter. Faktisk svæver togvognene over sporet.
Hver togvogn – kapsel er nok et bedre ord – er 20 meter i længden. De er 2,7 meter i diameter, og indendørs skal passagererne stort set ikke kun mærke den ekstreme hastighed.
Hverken Hyperloop Italia eller arkitekterne fra ZHA vil oplyse mere om tidsplaner og finansiering af det ambitiøse projekt.
Milano-Malpensa er også kun en af flere oplagte muligheder for at placere et Hyperloop i støvlelandet….
(Indledningsfoto: Hyperloop Italia)
Skriv et svar