I dag vil Ryanairs stor-brokkende topchef Michael O’Leary omsider væg-til- væg smil på ansigtet. Langt om længe er det første af over 200 splinternye Boeing 737 MAX 8-200 maskiner landet i Dublins lufthavn.
Dermed kan Ryanair omsider åbne et helt nyt kapitel i sin historie, siger O’Leary. Aldrig før har det været så økonomisk og miljørigtigt at flyve lavpris.
Ryanair skulle egentlig have haft de første eksemplarer af den nye flytype. Men først fik hele Boeings program af MAX-maskiner halvandet år startforbud efter to styrt. Og derefter kom Corona og stoppede stort set al civil lufttrafik over Europa.
Ryanair er det første flyselskab, som modtager denne særlige udgave af Boeing 737 MAX-8 fly:
Det er indrettet efter lavpris branchens ønsker og har derfor fået otte ekstra passagerer presset ind på samme areal som normalt. Af samme grund har Boeing måtte ændre en del i kabine-layoutet og anbringe et ekstra sæt nødudgange.
En Ryanair Max-200 har plads til 197 passagerer mod normalt 189. Fire besætnings-medlemmer skal hjælpe, servere og sælge varer ombord på de nye lavpris-fly.
I løbet af sommeren modtager Ryanair 12 eksemplarer af den nye flytype. De seks af dem vil blive lakeret i Ryanairs egne farver. De seks andre bemales til Ryanairs datterselskab Malta Air.
Den nye flytype går i øvrigt under flere navne. De amerikanske myndigheder kalder det for Boeing 737-8200. Betegnelsen 737 MAX-200 og 737-8-200 er også udbredt. Men grundlæggende er det altså samme fly.
(Indledningsfoto til artiklen: Ryanair)
Skriv et svar