Corona har haft skyld i mange ting i det seneste halvandet år, men bruge pandemien som undskyldning for at betale rejse-penge tilbage til danske forbrugere dur ikke.
Pakkerejse-Ankenævnet har nemlig afgjort 19 sager til forbrugernes fordel, hvor rejse-arrangøren har aflyst ferien på grund af Corona. Derefter har rejseselskabet afvist at betaler de indbetalte penge retur.
Nævnet har nu helt klart markeret, at forbrugerne har krav på at få de penge, de har betalt for rejsen, tilbage.
Corona har vendt op og ned på rejsebranchen, hvor mange flyselskaber har kæmpet en hård kamp for at slippe for tilbage-betalinger af billetter.
Sidste efterår var Trafikministeriet således efter en halv snes kendte flyselskaber, der trak deres tilbage-betalinger i langdrag. Disse 19 nye sager Pakkerejse-Ankenævnet drejer sig dog om færdig-købte ferierejser.
Her er det vigtigt at adskille, om forbrugerne f.eks. selv har afbestilt deres rejser af frygt for Corona – eller om ferien er blevet aflyst af rejsearrangøren
Er det sidstnævnte tilfældet, og arrangøren aflyser som følge af ekstra-ordinære omstændigheder, har forbrugeren som klart udgangspunkt ret til at få sine penge retur. Også, hvis aflysningen skyldes Corona:
”Hvis man selv afbestiller, kan man ikke være sikker på at få hele rejsens pris tilbage. Det vil afhænge af flere forhold so f.eks, hvornår man har bestilt rejsen, hvornår man afbestiller og omstændighederne omkring afbestillingen i øvrigt,” forklarer Lars Arent. Han er leder af Forbruger Europa.:
Tyrkiet, Bulgarien og Kreta var blandt rejsemålene for de 19 sager fra Pakkerejse-Ankenævnet. Forbrugerne skulle have været af sted i foråret eller sommeren 2020, men rejsearrangørerne aflyste på grund ad Corona situationen og Udenrigsministeriets rejsevejledninger. Det gav forbrugerne ret til at få pengene retur i alle sager.
I fem af sagerne fik forbrugerne i første omgang at vide, at deres rejse var aflyst, fordi Udenrigsministeriet i slutningen af maj 2020 forlængede rejsevejledningerne til udgangen af august. Da Udenrigsministeriet i juni ændrede rejsevejledninger til en ny, regional model, og grænserne i EU åbnedes, meddelte rejsearrangøren dog, at rejserne alligevel kunne gennemføres.
Pakkerejse-Ankenævnet har vurderet, at forbrugerne kunne forvente, at deres rejse blev aflyst. Også selvom rejsearrangøren i sin første mail havde taget forbehold for, at myndighederne kunne komme med ændringer i rejsevejledningerne.
”Sagerne viser, at når man som forbruger har fået at vide, at rejsen er aflyst, har man ret til at få pengene tilbage. Det gælder, uanset om rejsevejledningen ændrer sig efterfølgende,” understregerLars Arent.
I to af sagerne havde forbrugerne taget imod et tilgodebevis for en aflyst rejse. Pakkerejse-Ankenævnet har i de to sager vurderet, at forbrugerne har krav på at få deres penge tilbage i stedet for tilgodebeviset, fordi rejsen blev aflyst…..
(Indledningsfoto til artiklen: Gerd Altmann / Pixabay)
Skriv et svar