Boeing er gået så grueligt meget igennem med sine 737 MAX maskiner i de senere år, at den amerikanske flygigant godt kunne fortjene lidt medvind.
Opvind – og det er vel også positivt – fik Boeing i fredags, da man for første gang havde den største MAX model på vingerne første gang.
To en halv time tog den første flyvetur for en Boeing 737 MAX 10, og den forløb helt uden problemer – fortæller Boeings chefpilot Jennifer Henderson.
Fortsætter medvinden, håber Boeing at sætte de første 737-10 maskiner – det kaldes den også – i drift i 2023.
Største kunde ser ud til at blive United Airlines i USA, der har bestilt 100 eksemplarer. Vietjet i Vietnam har afgivet en ordre på 80 styk, mens Ryanair overvejer at tage over 100 styk.
10’eren er den største af fire planlagte modeller i Boeings MAX familie. Flyet kan tage op til 230 passagerer. Har man delt kabinen op i to klasser, vil der være plads til mellem 188 og 204.
Nok så vigtigt skal MAX-10 støje 50 procent mindre end de mange ældre 737’ere, vi ser på himlen i dag. Desuden skal motorerne sende 14 procent lavere forurening ud i luften.
MAX-10 skal være Boeings direkte modspil mod Airbus’ storsælgende A321neo modeller. Det amerikanske fly hinker dog bagefter i rækkevidde, når man sammenligner med Airbus A321 LR og XLR varianter….
(Indledningsfoto til artiklen: Boeing)
Skriv et svar