Tænke sig, hvis et stort passagerfly ikke ville støje mere end en hårtørrer på badeværelset. Det ville folk, der bor i lufthavne eller bor i nærheden af startbanerne elske.
Når trafikfly med elmotorer kommer på et eller andet tidspunkt, vil de larme meget mindre end de nuværende med benzin-drevne jetturbiner.
Til gengæld hjælper de meget omtalte flymotorer på biobenzin kun på forurening. De støjer lige så meget som deres søskende på fossile brændstoffer.
Måske har en gruppe forskere på University of Bath i England den helt rigtige løsning: De har udviklet, hvad de kalder verdens letteste lyd-isolerende materiale.
Anvendt på passager- og militærflys motorer skal det kunne reducerede støjen med 16 dB. Det vil svare til, at de øredøvende 105 dB, man oplever i lufthavne i dag, kan sænkes til støjen fra en elektrisk barbermaskine eller føntørrer. De er bestemt ikke lydløse, men nærmest tavse i forhold til en jetmotor.
Briternes lyd-isolerende materiale bygger på en kulfiber-holdig oxid-polyvinyl alkohol aerogel af grafén. Med en vægt på kun 2,1 kilo pr. kubikmeter er det også verdens letteste af slagsen.
Forskerne beskriver selv deres nye aerogel materiale som en slags marengs, man placerer på toppen af en flødeskums-kage.
Den lave vægt gør materialet oplagt til jetmotorer, fordi det ikke øger flyets vægt. Ud over at dæmpe støj har nyheden samtidig den fordel, at den spreder varme effektivt. En detalje, der kan gavne brændstof økonomi og den generelle sikkerhed.
Forskerteamet i Bath universitetets Materials & Structures Center har været ledet af professor Michele Meo – se artiklens indledningsfoto. Han forestiller sig, at det superlette materiale vil kunne finde anvendelse mange steder i luftfart, søfart, bil-industrien og bygningsbranchen.
Om alt går vel, vil det nye aerogel materiale komme på markedet inden 18 måneder….
(Indledningsfoto til artiklen: University of Bath)
Skriv et svar