Vi kan alle huske for en måned siden, da Ryanairs Flight 4978 modtog en bombtrussel i Hvideruslands luftrum og blev eskorteret til hovedstaden Minsk af et MIG-29 kampfly.
Her blev den hviderussiske oppositions-politiker Roman Protasevich , der sad ombord på Ryanair ruteflyet, arresteret sammen med sin kæreste lige efter landingen.
Sagen fik masser af medie-omtale og blev fordøbt i stærke vendinger af EU’s kommissions-præsident Ursula von der Leyen og USA’s præsident Joe Biden. De kaldte den bl.a. for en kidnapning af et civilt flt.
Episoden kan bruges til at minde os om, at luftrummet ikke er lige sikkert overalt i verden. I nogle områder fraråder man ligefrem at lade passagerfly passere.
Heldigvis er det sjældent, at vi hører om eksempler på ”pirateri i luftrummet”. Ryanair episoden har dog en slående lighed med en anden situation fra for præcist 50 år siden, hvor et britisk BOAC fly blev tvunget ned i Libyen af landets daværende diktator Gaddafi.
Han sendte straks to mænd ombord videre til Sudan, hvor de stod anklaget for et kupforsøg. De blev omgående dræbt efter ordre fra Sudans nye præsident.
Langt mere nutid er nedskydningen af et Ukraine International rutefly over Teheran i Iran i 2020 og missil-angrebet på Malaysia Airlines Flight 17 over det østlige Ukraine i 2014.
Andre berømte episode er f.eks. Iran Airs Flight 655, som det amerikanske krigsskib USS Vincennes skød ned over den persiske golf i 1988. Da blev 290 mennesker dræbt
Eller hvad med Korean Airlines Jumbo Flight 007, der blev skudt ned af en russisk SU-15 jager i 1983. Det kostede 269 passagerer og besætnings-medlemmer livet.
Verdenskortet, der illustrerer denne artikel, bygger på informationer fra en Conflict Zone and Risk Database.
Den styres af de civile flysikkerheds-myndigheder I UA (FAA), Tyskland (BMVI), Frankrig (DGAC) og Storbritannien (DFT). De inddeler risikoen i tre fare-niveauer….
(Indledningsfoto til artiklen: Fotis Christopoulos / Pixabay)
Skriv et svar