Normalt er lavpris flyselskaber ikke kendt for at tage meget hensyn til deres kunder og lytte til deres kritik. Tværtimod må kunderne ofte acceptere ”take it or leave it” betingelser, når de nu får deres billetter til en så lav pris.
Ryanair forsøger nu at ændre på det image ved at åbne et Customer Advisory Panel med syv kunder fra seks forskellige lande.
De skal hjælpe Europas største lavpris-selskab med både ris og ros. Desuden skal rådet gerne bidrage med gode råd, som Ryanair kan bruge til at forbedre sine tilbud og services til kunderne.
Over 10.000 Ryanair brugere fra 16 forskellige lande har søgt om at blive medlem af det nye rådgivnings-organ.
Størst interesse var der fra Ryanairs engelske kunder. Næsten en tredjedel af alle ansøgninger kom fra Storbritannien, der også er flyselskabets største marked.
På de næste pladser fulgte Ryanairs egen hjemmebane Irland med 20 procent, Italien med med 14, Spanien med 12, Tyskland med ni, Frankrig med syv og Polen med seks procent. Danskere var åbenbart ikke særligt ivrige efter at rådgive Ryanair.
Det er meningen, at de syv råds-medlemmer skal mødes regelmæssigt med Ryanairs topledelse for at udveksle ideer, give feedback på nye initiativer osv. Det første møde holdes i Dublin til september.
De syv første rådsmedlemmer er 34-årige Mark fra Irland, Julia på 20 fra Polen, Luana på 43 fra Italien, Jaime på 47 fra Ibiza, 66-årige Christian fra Tyskland, Naomi på 34 fra Nordirland, samt Sue på 52 fra Storbritannien,
(Indledningsfoto til artiklen: Ryanair)
Skriv et svar