Det er ikke kun banker og teleselskaber, der i øjeblikket advarer mod kriminelle e-mails og falske sms beskeder, der alle har til formål at lokke personlige informationer, konto-numre og passwords ud af godtroende folk.
Nu sender en række aktører fra den danske feriehus-branche advarsel ud om svindel med sommerhuse og ferieboliger.
Falske udlejere var et problem i højsæsonen sidste år, og branchen frygter, at de vender tilbage i år nu, hvor Danmark for alvor har taget hul på sommerferien.
Bag den nye advarsel står en af landets største feriehus-udlejere DanCenter og Feriehusudlejernes Brancheforening. De har samtidig en række gode råd parat til, hvordan man kan afsløre svindlere og undgå at blive snydt:
”Sidste år oplevede vi et stort antal henvendelser fra frustrerede sommerhus-ejere og potentielle lejere, der havde været i kontakt med falske udlejere. De forsøgte at snyde sig til penge ved at lade, som om de havde et sommerhus at udleje til en god pris,” forklarer Kim Holmsted. Han er administrerende direktør for DanCenter.
”Vi føler, at der desværre er en risiko for, at fænomenet vil vise sig igen i år. Derfor beder vi alle om at være påpasselige, hvis de overvejer at booke et feriehus direkte gennem private udlejere,” fortsætter han.
Hos Feriehusudlejernes Brancheforening er man bekendt med svindel-numrene. De er ifølge vicedirektør Poul Fejer Christiansen en ærgerlig og tilbagevendende tendens, når efterspørgslen stiger, og mange planlægger sommerferien i sidste øjeblik:
”Der findes svindlere mange steder og desværre også i feriehus-branchen. Specielt i perioder som nu, hvor efterspørgslen er højere end normalt, kommer svindlerne frem fra deres skjul og udnytter situationen,” siger Poul Fejer Christiansen.
I mange tilfælde kan det være svært for potentielle lejere at gennemskue, hvornår der er tale om svindel. Fup-udlejerne henviser nemlig ofte til hjemmesiderne hos landets etablerede udlejningsbureauer – med konkrete sagsnumre osv.
Det er derfor afgørende, at man er ekstra påpasselig i forbindelse med betaling og videregivelse af personfølsomme oplysninger.
”Advarsels-lamperne bør begynde at lyse, hvis vedkommende forsøger at undgå direkte kontakt mellem lejeren og udlejningsbureauet, eller hvis betalingsformen virker mistænkelig, og bekræftelsen udebliver,” mener Kim Holmsted.
Poul Fejer Christiansen tilføjer at man som forbruger bør medbringe sin kritiske sans, når man begiver sig ud i sommerhus-søgningen:
”Vi kan anbefale, at man tjekker brancheforeningens hjemmeside og holder sig til at booke gennem et af vores medlemmer. Så er man sikret bedst muligt som forbruger.”
”Ønsker man at leje privat, gør man klogt i at huske sin kritiske sans og dobbelttjekke, hvem der ejer huset, og om de angivne oplysninger stemmer overens med virkeligheden, før man sender et større beløb afsted over MobilePay.”
Her er lige til sidst fem gode råd fra Feriehusudlejernes Brancheforening:
- Book dit sommerhus gennem et etableret udlejningsbureau
- Tjek, hvem der ejer huset
- Vær kritisk, når du betaler
- Lad dig ikke presse til en hurtig handel
- Stil krav om lejekontrakt og bookingbekræftelse
(Indledningsfoto til artiklen: Robin Skjoldborg / VisitDanmark)
Skriv et svar