Mens amerikanske fabrikanter har svært ved at skaffe penge til at udvikle fremtidens super-hurtige passagerfly, går det noget nemmere i Kina. Især, hvis projekterne får grønt lys fra regeringen i Beijing.
Det er tilfældet med det seneste nye – og endnu unavngivne – projekt, der skal kunne fragte op til 10 passagerer med op til seks gange lydens hastighed – Mach 6 eller 7.400 kilometer i timen.
Det vil svare til, at en sikkert dyrt betalende passager kan komme rejse til de fleste steder i verden på under to timer.
Kina er dermed den nyeste deltager i det supersoniske kapløb om at bygge en efterfølger til den legendariske Concorde.
Disse fly er kontroversielle. Uden tvivl findes der kunder til dem. På den anden side passer de med deres store brændstof forbrug svært ind i en verden, hvor fremtiden skal være elektriske eller brint-drevne fly uden forurening og CO2 belastning af atmosfæren.
For nylig måtte amerikanske Aerion lukke ned for sine temmelig fremskredne planer om et overlyds-passagerfly, fordi det var umuligt at finde flere investorer til projektet.
Flere andre projekter fortsætter dog. Bl.a. har Sir Richard Bransons Virgin Galactic et samarbejde i gang med NASA om at udvikle super-hurtige fly til passagerer og fragt.
Begge disse projekter arbejder med fly, der bevæger sig gennem luften med tre gange lydens hastighed. Det er kun halvt så stærkt som Kinas nye planer.
De omfatter et fly med delta-vinger og mange visuelle mindelser om Concorde, der krydsede Atlanten på tre en halv time mellem 1976 og 2003.
Med et skrog på 45 meter er Kina nye superfly en tredjedel længere end et Boeing 737-700 fly. De to motorer sidder oven på vingerne.
De første tegninger af det nye superfly blev forleden offentliggjort i den kinesiske avis ”South China Morning Post”.
Avisen fortæller, at projekt-teamet har sat en foreløbig deadline til 2025, hvor designet skal være færdigt, og alle komponenter og dele afprøvet under de ekstreme forhold, som flyrejser med Mach 6 vil kræve.
I 2035 vil Kina have en mindre flåde af hypersoniske fly, der har plads til 10 passagerer. Til år senere vil flyene findes i versioner til 100 rejsende ad gangen.
Kina venter, at der bliver et kommercielt marked for denne type fly. Både til interkontinental passager-transport mellem verdensdelene – og som supportfly til fremtidens rumstationer.
I 2050 regner de kinesiske forskere med, at landets super-hurtige fly vil transportere 10.000 passagerer og 10.000 tons luftfragt om året….
(Indledningsfoto til artiklen: LuxuryLaunches)
Skriv et svar