Selvom det er begrænset, hvor meget folk har haft mulighed for at rejse med fly i det seneste år på grund af Corona, har de fortsat deres klare meninger om, hvilke flyselskaber der er bedre eller dårligere end andre.
Det viser en ny undersøgelse af flyselskabernes popularitet og image, som det schweiziske analysefirma Adwired netop har offentliggjort.
38 selskaber deltager i rapporten, men desværre er SAS ikke imellem, mens Norwegian er. Derfor er det svært at vurdere, hvilket image de skandinaviske flyselskaber har i forhold til konkurrenterne i luften.
Emirates kommer ikke overraskende ind på en klar førsteplads i den nye analyse. Qatar Airways, Etihad og Singapore Airlines ligger også i Top-10. Alle sammen flyselskaber, der er kendt for luksus ombord.
Mere overraskende er det, at fem lavpris-selskaber har fundet vej ind blandt de 10 bedste – med tyske Eurowings på en flot andenplads. Eurowings er Lufthansas billige datterselskab.
Det viser, at billetprisen efterhånden har en lige så stor betydning for et flyselskabs popularitet hos kunderne som høj service og komfort.
Her er Adwireds Top-10 over de mest populære flyselskaber her i 2021:
- Emirates – Dubai – 61 points
- Eurowings – Tyskland – 57 points
- Southwest Airlines – USA – 56 points
- Qatar Airways – Qatar – 56 points
- Wizz Air – Ungarn – 53 points
- Singapore Airlines – Singapore – 51 points
- jetBlue Airways – USA – 51 points
- Etihad Airways – Dubai – 50 points
- AirAsia – Malaysia – 50 points
- British Airways – England – 49 points
Ryanair lander på en 11. plads, Air France som nummer 15, easyJet som nr. 16, Lufthansa som 19, Turkish som 23, KLM som 25, Norwegian som 31 samt Thai som nummer 356 med 28 points.
Normalt bygger ranglister af flyselskabers kvalitet på enten rundspørger blandt passagerer, eller udpegede dommer-komiteer med specialister i bedømmer selskaberne ud fra forskellige kriterier.
Adwireds metode er helt anderledes: Her bedømmes folks udtalelser og kommentarer i offentlige medier som aviser, tv, online portaler og sociale medier som Facebook og Twitter. Hver dag indsamler Adwired over 460 millioner mediekilder. Grundlaget er derfor langt større end normalt.
Adwired tjekker bl.a. vigtige kriterier som pris, kundeservice og præcision. De mange kommentarer inddeles så i positive, neutrale og negative. Den højeste score er 100, som ingen flyselskaber bare kommer i nærheden af.
Adwired har udgivet årets popularitets-hitliste i samarbejde med det tyske online-medie aeroTelegraph….
(Indledningsfoto til artiklen: Tim Dennert / Unsplash
Skriv et svar