De fleste flyselskaber, der ejer de store Airbus A380 maskiner, forsøger i øjeblikket at komme af med dem.
Det sker på mange forskellige måder:
Lufthansa har f.eks. lavet en aftale med Airbus om, at selskabet kan returnere flere af sine A380 og få et antal mindre A350 modeller i bytte.
Andre har sat deres kæmpefly til salg via flybranchens egne websider, hvor handelen med A380 ikke ligefrem florerer.
Ingen vil have de store og flotte maskiner, fordi de bruger for meget brændstof og ikke passer ind i en Efter-Corona tid med færre fly-passagerer.
Nu forsøger Malaysia Airlines med en utraditionel markedsføring. Flyselskabet har ganske enkelt sat en annonce i det sociale medie Linkedin, hvor det udbyder sine seks Airbus A380 maskiner til højst bydende.
Interessenter kan melde sig senest den 12. august via Linkedin. Hvem har brug for et fly med plads til maksimalt 853 passagerer? I perfekt flyvedygtig stand. Piloterne skal man dog selv have med.
Airbusserne fra Malaysia Airlines er kun ni år gamle i gennemsnit. Ingen alder for et passagerfly. Maskinerne har stået langtids-parkeret under Corona, og Malaysias nationale flyselskab regner ikke med at få brug for dem fremover.
Siden de første A380 ankom til Kuala Lumpur i 2012, har malayerne haft problemer med at fylde dem.
De eneste udsolgte afgange var med muslimske pilgrimme til Mekka, eller når strandede feriegæster skulle flyves hjem – f.eks. efter konkursen i rejsegiganten Thomas Cook i 2019.
Under Corona forsøgte Malaysia Airlines med at ombygge den første Airbus A380 til rent fragtfly. Det kunne f.eks. transportere 26 tons elektronik-gadges fra Kina til London.
De seks A380-800 maskiner er udstyret med Rolls-Royce Trent 800 motorer og har kabinerne opdelt i tre klasser med i alt 494 sæder. På First og Business Class kan stolene klappes ud til senge i fuld længde.
Det bliver spændende at se, om flyselskabet finder købere til sine seks kæmpefly via Linkedin, hvor de kan købes enkeltvis, samlet eller adskilt i reservedele.
Hvis ikke, bliver det næste måske, at Malaysia Airlines forsøger sig på Facebook, Instagram, Twitter, TikTok eller eBay….
(Indledningsfoto til artiklen: Hawkeye UK / Wikimedia)
Skriv et svar