Knap er passagerflyene gået på vingerne igen efter Corona, begynder ikke kun priskrigen på billetterne. Diskussionen om bagage priser kunne også se ud til at blusse op.
I hvert fald puster spanske Iberia til ilden ved at indføre nye vægt-grænser for håndbagage på sine ruter i Europa og på sine indenrigs afgange i Spanien.
Som andre flyselskaber kan Iberia mærke, at flere og flere passagerer nøjes med at tage håndbagage med på rejsen for at undgå de høje gebyrer på indtjekkede kufferter.
Hvis man ser bort fra lavpris-selskaberne, der kører deres helt egen politik, er det normale, at man kan tage op til 23 kilo med som håndbagage på flyveturen.
Hos Iberia falder denne grænse nu til ét styk bagage på maksimum 15 kilo. Det skal man så betale 13 euro for, mens kufferter på op til 23 kilo fremover koster 18 euro. Den nøjagtige pris afhænger af, hvilken rute man benytter.
Kan man ikke undvære en stor bagage, øger Iberia nu den til 32 kilo. Det skal koste fra 35 euro, hvilket er noget billigere end at betale overvægt.
Overvægt koster heller ikke mindst 60 euro som standard hos Iberia. I stedet vil den indtjekkede baggage blive afregnet pr. kilo. Prisen vil her være 12 euro pr. kilo over den tilladte normal-vægt.
Iberia begrunder sine bagage-ændringer med hensyn til miljø og CO₂ udledning: Målet er at lokke folk til at rejse lettere i fremtiden. De skal tænke sig om en ekstra gang, hvad der virkeligt er nødvendigt at tage med i flyet….
(Indledningsfoto til artiklen: Miguel Angel Sanz / Unsplash)
Skriv et svar