I dag – den 1. august – kan det skandinaviske flyselskab SAS fejre sit 75-års jubilæum. Det sker heldigvis i en periode med begyndende fremgang efter næsten halvandet år med dyb Corona nedtur.
I sommeren 1946 skønnede regeringerne i Stockholm, Oslo og København, at det ville være bedre at samle de tre landes nationale luftfartsselskaber DDL (Danmark), ABA (Sverige) og DNL ( Norge) end at lade dem konkurrere indbyrdes.
Det nye fælles selskab – Scandinavian Airlines Systems – blev dannet med et særligt fokus på flyvninger til og fra Nordamerika. Den første flyvning i det nye selskabs farver blev gennemført den 17. september 1946.
I 1954 åbnede SAS de legendariske polarruter med en Douglas DC-6 maskine, der fløj fra København via Søndre Strømfjord i Grønland og Winnipeg i Canada til Los Angeles.
I 1957 kom fjernøsten ruten fra København til Tokyo med mellemlanding i Anchorage i Alaska. Den forkortede rejsen fra Europa til Japan fra 50 til 32 timer.
Fra 1960 overtog DC-8 jetflyene de længere SAS ruter, og så kunne man komme fra København til Tokyo eller den modsatte vej på 16 timer.
I dag står SAS med en totalt fornyet flåde, hvor alle de ældre Boeing fly bliver afløst af moderne Airbus modeller af typerne A320neo, A321LR og A350-900 samt A330-300. Desuden har SAS stadig nogle ældre Airbus A319, Boeing 737, ATR72 og Bombardier CRJ 900 maskiner i drift.
SAS har et erklæret mål om at blive et af de mest bæredygtige flyselskaber. Et tæt samarbejde med Airbus skal udvikle fremtidens fly, og de seneste jets, som SAS har modtaget, reducerer CO2 udslippet med 30 procent.
Til lykke SAS….
(Indledningsfoto til artiklen: SAS)
Skriv et svar