Med de politiske omvæltninger i Afghanistan de seneste par dage har mange lande – inklusive Danmark – fået travlt med at flytte deres ambassade-ansatte og lokale støtter ud af Kabul så hurtigt som muligt.
Det sker som regel med militærfly eller specielt lejede passager- og transport-fly, der rejser i pendulfart mellem den afghanske hovedstad og andre lufthavne i Mellemøsten. Andre lande flyver deres folk direkte til hjemlandet.
Talibans erobring af Afghanistan har naturligvis også fået stoppet vestlige flyselskabers få ruter til og fra Kabul. Det er alt for farligt at have landet på sit rutekort lige for tiden.
Dertil kommer, at flyselskaberne tilsyneladende er begyndt at flyve uden om afghansk luftrum. Ingen vil risikere at blive ramt af et jord-til-luft missil fra Taleban.
Erfaringer fra f.eks. Malaysian Airlines flystyrt over Ukraine i 2014 med over 300 dræbte husker man stadig. Det samme med kidnapningen af et Ryanair passagerfly over Hviderusland tidligere i år.
Afghanistan overflyves normalt på mange langdistancer ruter mellem Europa og Fjernøsten – ikke mindst, hvis flyene går til Indien, Sri Lanka eller Pakistan.
British Airlines var idet første af de store flyselskaber, der har meldt ud, at man ikke længere flyver over afghansk territorium. Siden er også United Airlines og Virgin Atlantic fulgt efter.
Tjekker man på websiden RadarBox.com, kan man dog se, at flere andre flyruter mellem Europa og Asien er ændret for at undgå luftrummet over Afghanistan. Radarbox følger flyliniernes ruter i ”real time.”
De nye ruteændringer kan medføre betydelige forsinkelser, fordi airlinerne nu skal flyve en omvej i stedet for at tage genvejen på tværs af Afghanistan.
I tilfældet British Airlines rute fra London til Indien er der tale om to ekstra timer – fra 7,5 timer nu næsten 10 timer. I stedet for over Afghanistan tager flyet nu via Grækenland, Israel og Saudi Arabien….
(Indledningsfoto til artiklen: Isaac Struna / Unsplash) ba intro foto
Skriv et svar