Mange af os har gennem årene prøvet at flyve hen over Grønland på vej til og fra Nordamerika eller Fjernøsten. Det er altid et flot syn at glide hen over de snedækkede vidder i 12 kilometers højde, men sådan rigtigt medrivende bliver det aldrig. Så skal man tættere på.
Det kan man selvfølgelig komme ved at flyve til Grønland og rejse indenrigs over verdens største ø. Helikoptere og propelfly, som Air Greenland anvender til at forbinde øens byer med hinanden, er dog ret støjende og ofte en rå oplevelse, når man sammenligner med luksuriøse jetfly.
Om et par år kan det være, at vi får et mere fascinerende alternativ, der samtidig er nærmest lydløst. Mere langsomt ja, men det giver jo mulighed for at nyde udsigten i fulde drag.
Det lille svenske rejsebureau OceanSky Cruises i Stockholm er således gået i gang med at arrangere en rejse til Nordpolen i luftskib. Om alt går vel, kan den foregå i 2023 eller 2024.
Ideen fik den svenske rutefly pilot Carl-Oscar Lawaczeck, da han læste om det britiske Airlander 10 projekt fra Hybrid Air Vehicles (HAV).
Airlander er en moderne interpretation af den klassiske tyske zeppeliner, der lancerede flyvende passagertrafik over Atlanten for snart 100 år siden.
I dag er luftskibe sjældne, og når de ses på himlen, er det som reklame-objekter og underholdning. Dækfirmaet Goodyear har haft et eksemplar i mange år, som også er set lejlighedsvis i dansk luftrum.
HAV mener imidlertid, at man kan bygge luftskibe i moderne high-tech materialer og med ufarlige luft-arter, der holder monstrummet svævende.
Airlander 10 skal således kunne bære op til 100 passagerer, der rejser med 90 procent mindre forurening og CO₂ belastningen som almindelige rutefly.
Det er bare ikke godt nok for OceanSky Cruises: Hvis en Airlander 10 skal kunne rejse til arktiske områder som Nord- eller Sydpolen, skal den isoleres ekstra godt. Desuden vil der her være tale om et slags krydstogt i luften. Ikke et rutefly, der skal nå frem til destinationen på klokkeslæt.
Carl-Oscar Lawaczeck forestiller sig derfor, at hans luftskib højst skal have plads til 16 passagerer plus en udvidet besætning, der består både af piloter, kabine-personale, teknikere og dygtige kokke.
Passagererne kommer nemlig til at leve i luksus, mens de stille glider hen over himlen. De har egne dobbelt-kabiner, spisestue, badeværelser, opholdsrum med store lænestole og udsigts-platforme med store vinduer hele vejen rundt. Luftskibet får desuden et professionelt køkken og rum til personalet ombord.
Lawaczeck understreger, at luftskibe kan blive den ultimative afslapning og ferie: Hvis ønsket kan de stå næsten stille i luften i f.eks. 100 eller 30 meters højde, så passagererne kan komme helt tæt på polarlandets beboere som f.eks. isbjørne.
Udgangspunkt for Nordpol-rejsen pr. luftskib skal være Longyearbyen på den norske ø Svalbard. Her ligger også North Pole Expedition Museum. Selve flyveturen til og fra Nordpolen vil vare 36 timer – indregnet et ophold på et par timer på selve polen, hvis vejret tillader det.
OceanSky drømmer om at opbygge en flåde på mere end 100 Airlander 10 luftskibe. Hvis det skal være realistisk, må Carl-Oscar Lawaczeck dels udvide sit repertoire af krydstogter med flere end Nordpolen. Dels skal billetpriserne sættes kraftigt ned.
De første rejser til jordens nordligske punkt vil OceanSky nemlig tage 232.845 dollars eller ca. 1,5 millioner kroner for. Det er nogenlunde det samme, som Richard Branson tager for en kort rumrejse op over jorden med sine Virgin Galactic fly….
(Indledningsfoto til artiklen: OceanSky)
https://www.youtube.com/watch?v=C42jQPaGnjc&t=5s
https://luxurylaunches.com/travel/north-pole-on-a-luxury-airship.php
Skriv et svar