Jernbanetog er vældig trendy i tiden, fordi de (angiveligt) forurener mindre end fly, biler og færger.
Det ses tydeligt lidt længere nede i Europa, hvor lyntog mellem storbyerne skal erstatte indenrigs-flyvninger i bl.a. Frankrig og Tyskland.
Derudover er der ved at blive lagt nye nattogs-linier på kryds og tværs af det europæiske kontinent. Med Danmark involveret i en enkelt – nemlig den, der går mellem Stockholm og Hamborg.
Måske København fremover ikke kun bliver et stop på vejen, men den endelige destination for et internationalt nattog.
I hvert fald har den norske trafikminister Knut Arild Hareide planer om at åbne en toglinie mellem Oslo og den danske hovedstad.
Den skal køre om natten og bliver dermed en direkte rival til Oslo-færgen fra København. Desuden konkurrerer toget vel med morgen- og aftenflyene fra SAS og Norwegian.
Ifølge det norske tv NRK har ministeren bedt det norske Jernbanedirektorat undersøge mulighederne for et nattog mellem de to hovedstæder. Han kræver at få svar senest den 1. november.
Derefter vil regeringen i Oslo eventuelt drøfte ideen videre. Undervejs skal den Oslo så have fat i kollegerne i København og Stockholm, for et nattog mellem Danmark og Norge skal køre gennem Sverige.
Den stats-ejede norske transport-koncern Vy siger her til formiddag, at man meget gerne vil overtage togkørslen mellem Oslo og København.
I Vy ser man en stor fremtid i internationale toglinier, fordi mange mennesker kigger efter nye og grønnere måder at rejse på: Overalt i Europa ser man en udvikling mod, at færre bruger fly og flere toget.
Vy kender i øvrigt en stor del af skinnerne mellem Oslo og København godt. Selskabet har således fire daglige togafgange mellem den norske hovedstad og svenske Göteborg, der ligger midt på ruten….
(Indledningsfoto til artiklen: Tore Bjørback Amblie / Vy)
Skriv et svar