Norske Hurtigruten var det første rederi, der tog hybrid-elektriske skibe i brug til krydstogter. De blev dermed pludselig langt mere klimavenlige, end cruises normalt er.
Siden er de fleste andre krydstogt-giganter begyndt at bygge skibe, der kan sejle på flydende naturgas (LNG) – og som kan kobles i stikkontakten, når de ligger i havn. Begge tiltag, som mindsker forureningen.
Kun meget få har dog taget det samme lange skridt som Hurtigruten Expeditions. Rederiets første to hybride skibe har store batterier ombord, der bliver fyldt op, hver gang de ligger til kajs. Det giver mulighed for at sejle på el i hvert et stykke af vejen.
Det tredje skib i rækken – MS Otto Sverdrup – gik i rute for nogle dage siden. Første togt gik fra Hamborg og op langs Norges kyst. Skibet har plads til 554 passagerer.
Hurtigruten Expeditions meddeler samtidig, at man åbner det Hvide Hav i det nordlige Rusland som ny og spændende krydstogt destination fra oktober 2022.
Det 17-dages togt indledes i Bergen og sejler nord om Norge med Lofoten og Nordkap og videre ind i russisk farvand.
Her oplever gæsterne nogle af verdens mindst besøgte områder. Skibet – MS Spitsbergen – se artiklens indledningsfoto – lægger både ind i den store havneby Murmansk og i små landsbyer langs den kolde og øde kyst i det nordligste af Rusland.
Et af højdepunkterne for de maksimalt 200 gæster bliver en visit på Solowetski-øerne, der på grund af sine oldgamle kloster-bygder er udnævnt til Unesco verdensarv.
Hurtigruten Expeditions er i det hele taget kendt for sine ofte utraditionelle krydstogter, der kan gå både til Nordpolen og Sydpolen. Desuden sejler Hurtigruten nord om USA og Canada.
Senest har Hurtigruten udvidet med bl.a krydstogter til Galapagos øerne ved Sydamerika og til Vestafrika. Dertil kommer mere konventionelle rejsemål som De Kanariske Øer, Madeira, Kap Verde, Island, Grønland og Karibien….
(Indledningsfoto til artiklen: Hurtigruten Expeditions)
Skriv et svar