Corona pandemien vil koste luftfarts-branchen mindst 1,3 billion kroner eller 200 milliarder dollars.
Alene i år, hvor flyselskaberne trods alt er begyndt at sende maskiner på vingerne igen, vil underskuddet passere de 52 mia. dollars eller ca. 340 mia. kroner. I katastrofe-året 2020 tabte selskaberne 138 mia. dollars på globalt plan.
Det siger general-direktøren for den globale branche-organisation IATA, der dækker over 90 procent af den civile luftfarts i verden. Han hedder Willie Walsh og var tidligere topchef i. IAG Gruppen, som bl.a. British Airways og Iberia tilhører.
Walsh understreger samtidig, at det værste ser ud til at være overstået for flyselskaberne. De har været nede og ramme bunden og er nu på vej op igen.
IATA regner med, at selskaberne også vil flyve med underskud i 2022. De røde tal vil dog kun være på 12 milliarder dollars. Enkelte flyselskaber vil også præsentere overskud.
Generelt set vil luftfarten igen være profitabel fra 2023. Det er tidligere, end mange flyselskaber spåede for bare få måneder siden. Med andre ord går comeback’et hurtigere end forudsat.
Når vi når frem til næste nytår om et par måneder, vil 2,3 milliarder mennesker have rejst med et fly i 2021. Næste år regner IATA med, at passagertallet vil stige til 3,4 mia. Det er noget lavere end i rekordåret 2019, hvor 4,5 milliarder mennesker tog flyet.
Walsh fortæller, at indenrigs-trafikken i nogle lande har nået næsten før-Corona niveau. Det viser, at mennesker gerne vil rejse igen, og at de ikke er bange for at flyve.
Han ser også et klart fremskridt for luftfarten, når USA fra november genåbner sine grænser for vaccinerede turister fra november….
(Indledningsfoto til artiklen: YS / Unsplash)
Skriv et svar