Efter en lang periode under Corona pandemien, hvor alle British Airways (BA) flyvninger har været lukket ned i Gatwick Airport, vender BA nu tilbage til Londons næststørste lufthavn.
Det sker med en erklæring om, at BA vil konkurrere direkte med lavpris-rivalerne fra easyJet og Wizz Air. De plejer at være de store flyselskaber på Gatwick, mens British Airways har sin store hjemmebane i Heathrow London.
Dermed vil man fra sommeren 2022 opleve direkte priskrig og lavpris-tilbud fra BA, der vil grundlægge et eget datterselskab til formålet.
På den måde kopierer British Airways, hvad flere andre store flyselskaber har gjort. Lufthansa har således billig-datteren Eurowings, mens Air France har Transavia. I Spanien har full-service selskabet Iberia samme ejer som discounteren Vueling.
Ifølge engelske medier er det endnu ikke oplyst, om det nye lavpris-selskab skal bruge British Airways navn og logo, eller om det skal markedsføres separat.
Selskabet skal udelukkende satse på korte og mellemlange ruter i Europa, hvilket gør det til en direkte rival for de tre store i lavpris – Ryanair, easyJet og Wizz Air.
”Vi vil videreudvikle vores koncept til et komplet datterselskab på de korte ruter, som vil tilbyde vores kunder fuldt konkurrence-dygtige billetpriser,” meddelte British Airways i går efter et vigtigt møde med pilot-fagforeningen Balpa.
Her havde BA fået en overenskomst forhandlet igennem, der gør det billigere at drive datterselskabet end selve British Airways. Bl.a. skal piloters og kabine-personalets lønninger kunne svinge alt efter, hvor fyldte flyene er på grund af sæson-udsving.
Før Corona havde British Airways 47 ruter til og fra Gatwick. Lufthavnen domineres af easyJer, der sidder på over 50 procent af afgangene, efter at easyJet kunne overtage en række landings-tilladelser – i fagsprog slots – fra kriseramte Norwegian.
Meget pikant har British Airways’ moderselskab – IAG – vist interesse i at købe netop easyJet, der tilsyneladende har haft problemer med at komme rigtigt på vingerne igen efter Corona.
Ifølge britisk presse skal IAG-topchef Luis Gallego have kaldt easyJet for et ”interessant emne”. Indtil videre har easyJet afvist alle dating og overtagelses-forsøg….
(Indledningsfoto til artiklen: Erich Westendarp / Pixabay)
Skriv et svar