Mens den værste nedtur ser ud til at være overstået for flyselskaberne, er der stadig en lang vej at gå, inden passager-trafik og omsætning kommer tilbage på niveauet før Corona pandemien.
Regeringer verden over har postet masser af penge i den civile luftfart for at undgå, at landenes nationale flyselskaber skulle gå konkurs.
Langt de fleste af disse hjælpe-tiltag kommer fra løntiltag og lån, viser en oversigt, som det flyselskabernes internationale branche-organisation IATA har lavet.
De nordamerikanske flyselskaber har fået den klart største hjælp med 105 milliarder dollars – ca. 690 kroner – i de seneste 18 måneder.
Europa kommer ind på andenpladsen med 70 mia dollars – ca. 460 mia. kroner, mens de asiatiske flyselskaber har fået 33 milliarder dollars i økonomisk hjælp.
Som nævnt er løn-tilskud, som ikke skal betales tilbage til staten, den største hjælpe-indtægt for flyselskaberne. Den næststørste er lån og låne-garantier, der er med til at øge gældsætningen i luftfarts-industrien.
Lånene udgør 99 milliarder dollars – ca. 650 mia. kroner – af den totale hjælp på 243 mia. dollars (ca. 1,6 billion kroner), som verdens flyselskaber har modtaget fra offentlig hånd.
IATA’s analyse afslører også, at langt de fleste konkurser under Corona er sket hos mindre flyselskaber. De store har været så vigtige for regeringerne, at mange af dem blev holdt kunstigt i live under Corona….
(Indledningsfoto til artiklen: Stefan Fluck / Unsplash)
Skriv et svar