Hver millimeter i et moderne passagerfly er udnyttet til det yderste. Hvor mange centimeters benplads skalhver rejsende have. Hvor mange kilo bagage kan man anbringe i overskabet osv?
Under disse afmålte forhold er der sjældent plads til mennesker, der afviger fra gennemsnittet. F.eks. handicappede, der kører i rullestol.
I dag er det en omstændelig proces at få vores mindre mobile medborgere med flyet. Det involverer masser af manuelt og tidskrævende arbejde fra både personale i gaten og ombord på maskinen:
Først bliver den handicappede i lufthavnen flyttet over i en særlig smal kørestol – ”aisle chairs” kaldes den. Stolen er ikke bredere, end den kan køre i gangene mellem flyets stolerækker.
Herfra bliver den handicappede flytter over i flysædet, hvor han eller hun er bundet på resten af flyveturen. En tur på toilettet kan blive en større ekspedition.
Den smallekørestol bliver nemlig klappet sammen og stuvet væk i et kabineskab, mens den handicappedes egen kørestol ligger nede i lastrummet sammen med anden bagage og kufferter. Her risikerer den at blive beskadiget, så den rejsende bliver endnu mindre mobil, end før rejsen blev påbegyndt.
Ville det ikke være meget nemmere, hvis handicappede kunne blive i deres egen kørestol under hele rejsen?
Netop dét formål har det britiske designfirma PriestmanGood med sit nye Air 4 All projekt. Det omfatter bl.a en flystol, hvor sæde og armstøtter kan afmonteres og erstattes af beslag, der holder kørestolen fast under rejsen.
Ifølge designerne koster Air 4 All ikke ekstra plads ombord på flyet, der kan have samme antal sæder som normalt. Med andre ord mister flyselskabet ikke omsætning på en kørestol, som kan placeres på få minutter og uden det normale besvær med at flytte den handicappede rundt.
PriestmanGoode har udviklet det nye flysæde i samarbejde med en førende kørestols-fabrikant, flere flyselskaber, patient-organisationen Flying Disabled og myndighederne fra SWS Certification for at sikre, at Air 4 All kan blive godkendt så hurtigt som muligt.
Nu mangler kun, at flyselskaberne indfører det nye system som en service til deres kunder, der er mindre mobile end gennemsnittet….
(Indledningsfoto til artiklen: SriLankan Airlines)
Skriv et svar