Bæredygtighed, klima og grønne løsninger vil få større og større betydning for folks fremtidige rejsevalg.
Sådan er det ikke kun i Danmark og i København. Samme trend oplever man også i andre europæiske storbyer som London, Paris, Rom og Milano.
I alle fire storbyer er der flere ”grønne idealister” end ”grønne skeptikere”. Det vil sige, at andelen, som mener, at bæredygtighed og miljøhensyn vil påvirke deres fremtidige rejsevalg, er større end dem, der mener, at det ikke vil få betydning.
Det viser nye analyser, som VisitDenmark har gennemført for at få en fornemmelse af, om klima kun er et modeord for udenlandske turister eller virkelig er noget, man skal markedsføre Danmark på i fremtiden.
Ifølge undersøgelserne bor der flest grønne idealister i Paris, hvor andelen er helt oppe på 55 procent. I Rom er der 48 procent og i Milano 47 procent, mens andelen i Greater London ligger på 42 procent.
”Klima optager mange franskmænd. Faktisk er de mere bekymrede for miljøet end for økonomien. Emnet spiller også en stor rolle politisk,” fortæller Ghita Scharling Sørensen. Hun er markedschef i VisitDenmark for Frankrig og Italien
Ifølgeanalysen vinder bæredygtighed også frem som et reelt rejsemotiv. Blandet andet i Milano og London, hvor andelen er steget signifikant, siden undersøgelsen sidst blev gennemført i 2020.
”Når man taler om bæredygtighed i Storbritannien, er det særligt klimadagsordenen, der fylder i debatten. mstillingen til vedvarende energi optager briterne meget. Det smitter selvfølgelig af på overvejelserne om ferie,” siger Dennis Englund. Han er VisitDenmarks markedschef i Storbritannien.
I Greater London er andelen af grønne idealister, der prioriterer ”grønne og bæredygtige løsninger” som rejsemotiv, steget fra 11 procent i 2020 til 20 procent i 2021.
Som rejsemotiv rangerer bæredygtighed dog fortsat lavt sammenlignet med en række andre og mere klassiske rejsemotiver.
”Det er stadig den fulde ferieoplevelse, som får turisterne til at rejse, og det er også den, som skal være fremtrædende, når vi markedsfører Danmark. Vi er ikke der, hvor Danmark bliver til- eller fravalgt på grund af bæredygtighed, men den spiller ind som en del af det samlede billede af en destination, og her står Danmark stærkt,” forklarer Dennis Englund….
(Indledningsfoto til artiklen: Niclas Jessen / VisitDenmark)
Skriv et svar