Efter 18 svære måneder med Corona begynder den internationale luftfarts-industri at se lidt mere optimistisk på fremtiden.
Forretningen er stadig langt under niveauet fra før Corona, men trenden er positiv. Både ferie- og forretnings-rejsende er vendt tilbage til flyene.
Det siger topchefen for flyselskabernes branche-organisationen IATA i sin månedlige kommentar til verdens-situationen.
Chefen hedder Willie Walsh, og han har tidligere stået i spidsen for IAG gruppen, der tæller flyselskaber som British Airways, Iberia, Vueling og Aer Lingus, Walsh er altså en erfaren herre.
Han glæder sig først og fremmest over, at trafikken mellem Europa og USA omsider er kommet i gang igen. Bookinger er mange-doblet, siden Det Hvide Hus annoncerede, at man vil åbne grænserne igen her fra november.
Desuden var mange forretningsfolk godt og grundigt træt af måneder med video-konferencer. De savner den personlige kontakt med deres partnere i udlandet, hævder Walsh.
IATA bossen bekræfter i sin redegørelse, at luftfarten fortsat går efter at blive CO₂ neutral i 2050. Det kan dog kun lade sig gøre, hvis regeringer og myndigheder giver flyselskaberne bedre betingelser. Først og fremmest skal de støtte og stille tilstrækkeligt med bæredygtige brændstoffer til rådighed.
Walsh angriber til gengæld flere landes planer om at afskaffe korte flyruter eller lægge høje afgifter på dem på grund af deres Corona belastning.
Ifølge en ny analyse fra flyveleder organisationen Eurocontrol står korte ruter på op til 500 kilometer for 24 procent af alle flyvninger i Europa. De er dog kun ansvarlige for 3,8 procent af CO₂ udledningerne.
Regeringerne kan spare meget mere på CO₂ – faktisk op til 12 procent – hvis de indførte et europæisk luftrum med ensartede regler.
Det ville give mere effektive flyvninger med færre vente-sløjfer og et lave brændstof-forbrug. For de rejsende vil det betyde færre forsinkelser….
(Indledningsfoto til artiklen: Oleg Magni / Pexels)
Skriv et svar