Piloterne fra Icelandair er vant til sne og is og temperaturer langt under frysepunktet, når de færdes på hjemmebane oppe på vulkanøen i det nordlige Atlanterhav.
Dér, hvor nogle af dem skal arbejde i de kommende måneder, er det bare endnu koldere end i den islandske vinter. Man kan heller ikke se nordlyset, men til gengæld masser af pingviner.
Icelandair skal nemlig stille to af sine Boeing 757 og 767 maskiner til rådighed for en række flyvninger til Antarktis fra november til januar.
Flyene, der starter og lander på isbaner i Antarktis, skal transportere en blanding af polarforskere og dyrt betalende turister til jordens sydligste kontinent.
Turene arrangeres af Norwegian Polar Institute, der kortlægger og miljø-overvåger både Arktis og Antarktis med henholdsvis Nord- og Sydpolen.
Det første Icelandair Boeing 767-300ER fly tager sydpå her i første halvdel af november. Den præcise dato er endnu ikke bestemt, da den afhænger af vejrforholdene, fortæller den islandske online portal ”Flugblogg”.
Flyet stationeres i Punta Arenas lufthavn i det sydlige Chile, hvorfra det har planlagt flere afgange til Union Glacier Camp i Antarktis.
Ombord vil primært være forskere og materiel, og i den forbindelse skal flyet lige et smut forbi Oslo to gange, inden det tager tilbage den norske forsknings-station i Antarktis.
Anden del af projektet gennemføres i december, hvor Icelandair sender et Boeing 757 fly afsted. Det er allerede blevet lakeret på halen med logoet fra Antarctic Logistics and Expeditions. Flyet hark endings-nummeret TF-FIV.
Ombord på dette fly vil være et mix af turister, flere ekspeditioner til Antarktis, forskere og mennesker, der har som livsdrøm at nå Sydpolen til fods.
Turisterne skal have pengepungen i orden, for en seks-dages rejse koster 330.000 danske kroner. Undervejs bliver de ikke ligefrem installeret på et luksus-hotel med fem stjernet. Her er det den unikke oplevelse, der tæller.
Projekterne i Antarktis er koordineret af Loftleidir Icelandic, der er Icelandairs datterselskab til charter- og leasing-opgaver.
Icelandair har i øvrigt prøvet før at sende fly til den anden ende af kloden. I februar 2021 gennemførte et af selskabets Boeing 767 flere ture til Antarktis.
Helt tilbage i 2015 landede et islandsk Boeing 757 ved Union Glacier Camp for første gang….
(Indledningsfoto til artiklen: Icelandair)
Skriv et svar