Den første fly-udstilling siden Corona er forbi. Dubai Air Show blev en stor succes publikums-mæssigt, og flyfabrikkerne havde travlt med ordre-blokkene. Med klart mere optimistiske udsigter for fremtiden har flyselskaberne igen fået lyst til at købe nye maskiner.
I den evige konkurrence mellem Airbus og Boeing blev europæerne den klare vinder i Dubai. Airbus solgte næsten fire gange så mange fly som amerikanerne.
Airbus kunne således glæde sig over faste ordrer på 269 fly og hensigts-erklæringer om at købe yderligere 139. Det giver 418 fly i alt. Boeing nåede kun 77 faste bestillinger.
Hvis man kigger to år tilbage til det forrige Dubai Air Show i 2019, købte flyselskaberne i alt 318 nye maskiner. Med andre ord er der tale om en klar stigning.
Hos begge flyfabrikker var det de mindre og mellemstore modeller, som interessen samlede sig om. Af Boeings 77 ordrer gik de 72 til Boeing 737 MAX modeller. Hos Airbus var det den lidt større A321neo, som var bestselleren.
Både MAX og A321neo er imidlertid gammelkendte. Dem har man kunnet bestille i adskillige år. Derfor var det to helt andre fly, som var de nye stjerner på himlen over Dubai.
Den ene var Boeings store nye langdistance-håb B777X – den anden den russiske Irkut MS-21, der skal prøve at tage kampen op mod netop Airbus og Boeing.
Ifølge udenlandske medier, der var til stede i Dubai, overraskede russerne med et meget støjsvagt passagerfly. Motorerne var russiske PD-14 turbiner.
Boeing imponerede til gengæld ved at lade det store 777X fly til 450 passagerer optræde som et lille sportsfly på himlen. Spektakulære luftnumre skulle overbevise publikum om, at størrelse ikke begrænser manøvre-dygtighed.
Lufthansa bliver sammen med bl.a. Emirates det første flyselskab, der vil modtage 777X maskiner i slutningen af 2023….
(Indledningsfoto til artiklen:Boeing)
Skriv et svar