I Danmark kan vi ikke sådan rigtigt komme op i højden. Det skyldes ikke kun, at Himmelbjerget er beskedne 147 meter højt, men også at afstandene mellem lufthavnene er beskedne, så indenrigs fly næsten ikke kommer i luften, før de skal lande igen.
Hvorfor flyver ruteflyene så ikke lavere jnden for Danmarks grænser i stedet for at bruge en masse benzin og energi på at komme op i højden, hvor de ofte kun befinder sig i få minutter, inden de ska ned igen?
Hoved-begrundelsen hedder effektivitet: Jo højere, et fly bevæger sig, desto mindre luftmodstand. Luften er ganske enkelt tyndere 10 kilometer oppe end nede ved jordoverfladen. Det betyder højere hastighed, mindre brændstof-forbrug og dermed lavere omkostninger.
At der ikke er tale om spåpenge, vises af, at et Airbus A320 til de kortere ruter bruger ca. tre tons brændstof pr. time i tre kilometers flyvehøjde. Stiger det op til 12 kilometers højde, falder forbruger til 2,5 tons.
Det er en besparelse på 500 kilo, som også kan mærkes på benzin-kontoen. Især, når man tænker på, hvor mange afgange større flyselskaber har hver dag.
Flyselskaber styres af økonomer, og derfor bevæger ruteflyene over Europa sig i dag i højere luftlag end nogensinde før.
Eurocontrol, der står for luftens internationale trafikstyring i vores del af verden, har prøvet at regne på tallene:
I september 1995 bad kun seks procent af flyene om en rejse-højde på 350. Der 35.000 fod eller lidt over 10.000 meter. I september 2001 var det 40 procent.
I samme måned lå den mest populære flyvehøjde over Europa niveau 380 – ca. 11.500 meter. Det er 5.000 fod eller 1,5 kilometer højere end i 1995. Dengang ville de fleste flyve i niveau 330.
Eurocontrol udpeger to årsager til, at trafikfly i dag bevæger sig højere over jorden end før:
Den ene er, at flyenes højde-målere er blevet meget mere præcise gennem årene. Det har betyder, at fly nu kan bevæge sig tættere på hinanden. Den tilladte afstand er i dag 1.000 fod mod tidligere 2.000.
Den anden er den førnævnte effektivitet. Moderne airlinere flyver meget bedre i store højder end deres forgængere for 30 år siden….
(Indledningsfoto til artiklen: Y.S. / Unsplash)
Skriv et svar