Lufthansa har det med Eurowings, Air France / KLM med Transavia, og SAS er på vej med sit nye SAS Connect datterselskab:
En måde at kunne konkurrere på lave priser med Ryanair, easyJet og Wizz Air, der ser ud til at nuppe flere og flere markedsandele her i tiden efter Corona krisen.
Nu følger British Airways (BA) i samme spor med sit nye BA EuroFlyer koncept, der skal tilbyde rejsende ”konkurrence-dygtige billetter”.
Ligesom SAS vil British Airways presse priserne ved at skære ned på sine udgifter. Det betyder først og fremmest, at personalet i det nye BA EuroFlyer får lavere lønninger og dårligere arbejds-betingelser end i moderselskabet.
BA vil samtidig spare penge ved at flytte sine EuroFlyer afgange fra sin sædvanlige hjemmebane i Heathrow til den anden store London lufthavn Gatwick.
Her ramler BA direkte ind i easyJet og Wizz Air, som sammen med Ryanair bliver briternes værste rivaler. Ligesom dem skal EuroFlyer nemlig satse på det publikum, som betaler deres egne flyrejser. Altså ikke Business Class publikummet, der flyver på firmaets regning.
Før Corona krisen havde British Airways 57 ruter fra Gatwick, der er Londons næststørste lufthavn. De er senere skåret voldsomt ned.
Gatwick er easyJets største base, og easyJet er lufthavnens største kunde. Efter at easyJet har overtaget adskillige af de pladser, som Norwegian opgav i forbindelse med sine nedskæringer, sidder de hvide og orange easyJet Airbusser i dag på 50 procent af markedsandelen i Gatwick.
Gatwick er også den største lufthavn i England for ungarske Wizz Air, der er Europas hurtigst voksende lavpris-flyselskab.
BA har endnu ikke meldt ud, at det nye lavpris-datterselskab skal hedde Euroflyer. British Airways har imidlertid registreret navnet og har ikke dementeret, da engelske medier offentliggjorde navnet i den forløbne uge.
BA EurofFlyer skal formentlig bruges primært til kortere ruter i Europa – altså i direkte konkurrence med Ryanair, easyJet og Wizz Air.
Startskuddet skal lyde til marts næste år, hvor British Airways vil afsætte op til 17 af sine fly til formålet. De fleste af dem vil nok være Airbus A320.
Det er for tidligt at sige, om vi får BA EuroFlyer at se i danske lufthavne, men sandsynligheden er høj….
(Indledningsfoto til artiklen: Gatwick Airport)
Skriv et svar